Home / Naskah Lokal / Silsilah Keturunan Raja Alam Pagaruyung

Silsilah Keturunan Raja Alam Pagaruyung

Berdasarkan Silsilah Ahli Waris Daulat yang Dipertuan Raja Alam Pagaruyung, Daulat Yang Dipertuan Sultan Tangkal Alam Bagagar Syah yang dikenal juga dengan panggilan Yang Dipertuan Hitam mempunyai empat orang saudara; Puti Reno Sori, Tuan Gadih Tembong, Tuan Bujang Nan Bakundi dan Yang Dipertuan Batuhampar, hasil perkawinan dari Daulat yang Dipertuan Sultan Alam Muningsyah (II) yang juga dikenal dengan kebesarannya Sultan Abdul Fatah Sultan Abdul Jalil (I) dengan Puti Reno Janji Tuan Gadih Pagaruyung XI.

Daulat Yang Dipertuan Sultan Tangkal Alam Bagagar Syah menikah pertama kali dengan Siti Badi’ah dari Padang mempunyai empat orang putera yaitu: Sutan Mangun Tuah, Puti Siti Hella Perhimpunan, Sutan Oyong (Sutan Bagalib Alam) dan Puti Sari Gumilan.

Dengan isteri keduanya Puti Lenggogeni (kemenakan Tuan Panitahan Sungai Tarab) mempunyai satu orang putera yaitu Sutan Mangun (yang kemudian menjadi Tuan Panitahan SungaiTarab salah seorang dari Basa Ampek Balai dari Kerajaan Pagaruyung).Sutan Mangun menikah dengan Puti Reno Sumpu Tuan Gadih Pagaruyung ke XIII (anak Puti Reno Sori Tuan Gadih Pagaruyung XII dan kemenakan kandung dari Sultan Alam Bagagarsyah).

Dengan isteri ketiganya Tuan Gadih Saruaso (kemenakan Indomo Saruaso, salah seorang Basa Ampek Balai Kerajaan Pagaruyung) mempunyai putera satu orang: Sutan Simawang Saruaso (yang kemudian menjadi Indomo Saruaso).

Dengan isteri keempatnya Tuan Gadih Gapuak (kemenakan Tuan Makhudum Sumanik) mempunyai putera dua orang yaitu Sutan Abdul Hadis (yang kemudian menjadi Tuan Makhudum Sumanik salah seorang Basa Ampek Balai dari Kerajaan Pagaruyung) dan Puti Mariam. Sutan Abdul Hadis mempunyai delapan orang putera yaitu: Sutan Badrunsyah, Puti Lumuik, Puti Cayo Lauik, Sutan Palangai, Sutan Buyung Hitam, Sutan Karadesa, Sutan M.Suid dan Sutan Abdulah. Puti Mariam mempunyai dua orang putera : Sutan Muhammad Yakub dan Sutan Muhammad Yafas (kemudian menjadi Tuan Makhudum Sumanik)

Adik perempuan dari Daulat Sultan Alam Bagagarsyah yaitu Puti Reno Sori yang kemudian dinobatkan menjadi Tuan Gadih Pagaruyung XII menikah dengan saudara sepupunya Daulat Yang Dipertuan Sultan Abdul Jalil Yamtuan Garang Yang Dipertuan Sembahyang II Raja Adat Pagaruyung, mempunyai seorang puteri yaitu Puti Reno Sumpu Tuan Gadih Pagaruyung XIII. Puti Reno Sumpu dengan suami pertamanya Sutan Ismail Raja Gunuang Sahilan mempunyai seorang puteri: Puti Sutan Abdul Majid. Sedangkan dengan suami keduanya: Sutan Mangun Tuan Panitahan Sungai Tarab (putera dari Sultan Alam Bagagarsyah) mempunyai seorang puteri: Puti Reno Saiyah Tuan Gadih Mudo (Tuan Gadih ke XIV).

Puti Reno Saiyah ini menikah dengan Sutan Badrunsyah Penghulu Kepala Nagari Sumanik (putera dari Sutan Abdul Hadis dan cucu dari Sultan Alam Bagagarsyah) mempunyai putera empat orang yaitu: Puti Reno Aminah Tuan Gadih Hitam Tuan Gadih Ke XV, Puti Reno Halimah Tuan Gadih Kuniang, Puti Reno Fatimah Tuan Gadih Etek dan Sultan Ibrahim Tuanku Ketek.

Puti Reno Aminah dengan suami pertamanya Datuk Rangkayo Basa, Penghulu Kepala Nagari Tanjung Sungayang mempunyai seorang puteri: Puti Reno Dismah Tuan Gadih Gadang (Tuan Gadih Pagaruyung XVI) dan dengan suami keduanya Datuk Rangkayo Tangah dari Bukit Gombak mempunyai putera satu orang: Sutan Usman Tuanku Tuo.

Puti Reno Dismah Tuan Gadih Gadang menikah dengan Sutan Muhammad Thaib Datuk Penghulu Besar (ibunya Puti Siti Marad adalah cucu dari Sutan Abdul Hadis dan cicit dari Sultan Alam Bagagarsyah, sedangkan ayahnya Sutan Muhammad Yafas adalah anak dari Puti Mariam dan cucu dari Sultan Alam Bagagarsyah) mempunyai putera enam orang: Puti Reno Soraya Thaib, Puti Reno Raudhatuljannah Thaib, Sutan Muhammad Thaib Tuanku Mudo Mangkuto Alam, Puti Reno Yuniarti Thaib, Sutan Muhammad Farid Thaib, Puti Reno Rahimah Thaib.

Sutan Usman Tuanku Tuo menikah dengan Rosnidar dari Tiga Batur (cicit dari Sutan Mangun anak Sutan Alam Bagagarsyah) mempunyai putera delapan orang: Puti Rahmah Usman, Puti Mardiani Usman, Sutan Akmal Usman Khatib Sampono, Sutan M .Ridwan Usman Datuk Sangguno, Sutan Rusdi Usman Khatib Muhammad, Puti Rasyidah Usman, Puti Widya Usman, Sutan Rusman Usman, Puti Sri Darma Usman.
Puti Reno Halimah Tuan Gadih Kuniang tidak mempunyai putera.

Puti Reno Fatimah Tuan Gadih Etek menikah dengan Ibrahim Malin Pahlawan dari Bukit Gombak mempunyai putera tiga orang: Puti Reno Nurfatimah Tuan Gadih Angah, Puti Reno Fatima Zahara Tuan Gadih Etek dan Sutan Ismail Tuanku Mudo.
Puti Reno Nurfatimah Tuan Gadih Angah menikah dengan Sy.Datuk Marajo dari Pagaruyung mempunyai seorang putera : Sutan Syafrizal Tuan Bujang Muningsyah Alam.

Puti Reno Fatima Zahara menikah dengan Sutan Pingai Datuk Sinaro Patiah Tanjung Barulak (adalah cicit dari Puti Fatimah dan piut dari Sultan Abdul Jalil Yamtuan Garang Yang Dipertuan Sembahyang) mempunyai putera delapan orang: Sutan Indra Warmansyah Tuanku Mudo Mangkuto Alam, Sutan Indra Firmansyah, Sutan Indra Gusmansyah, Puti Reno Endah Juita, Sutan Indra Rusmansyah, Puti Reno Revita, Sutan Nirwansyah Tuan Bujang Bakilap Alam, Sutan Muhammad Yusuf.

Sutan Ismail Tuanku Mudo menikah dengan Yusniar dari Saruaso (adalah cicit dari Yam Tuan Simawang anak Sultan Alam Bagagarsyah) mempunyai putera tujuh orang: Sutan Fadlullah, Puti Titi Hayati, Sutan Satyagraha, Sutan Rachmat Astra Wardana, Sutan Muhammad Thamrinul Hijrah, Puti Huriati, Sutan Lukmanul Hakim.

Sutan Ibrahim Tuanku Ketek dengan isteri pertamanya Dayang Fatimah dari Batipuh (kemenakan Tuan Gadang Batipuh) mempunyai seorang putera: Sutan Syaiful Anwar Datuk Pamuncak; dengan istri keduanya Nurlela dari Padang mempunyai seorang putera: Sutan Ibramsyah dan isteri ketiganya Rosmalini dari Buo mempunyai puteri dua orang: Puti Roswita dan Puti Roswati.

Dari kutipan Silsilah Ahli Waris Daulat Yang Dipertuan Raja Alam Pagaruyung dapat dilihat bahwa ahli waris baik berdasarkan garis matrilineal maupun patrilineal adalah anakcucu dari Puti Reno Sumpu Tuan Gadih Pagaruyung ke XIII yang sampai sekarang mewarisi dan mendiami Istano Si Linduang Bulan di Balai Janggo Pagaruyung Batusangkar.

Setelah mamaknya Sultan Alam Bagagarsyah ditangkap Belanda pada tanggal 2 Mei 1833 dan dibuang ke Batavia dan ayahnya Daulat Yang Dipertuan Abdul Jalil Yang Dipertuan Sembahyang mangkat di Muara Lembu, maka Yang Dipertuan Gadih Puti Reno Sumpu dijemput oleh Datuk-datuk Yang bertujuh untuk kembali ke Pagaruyung melanjutkan tugas mamak dan sekaligus tugas ayahnya sebagai Raja Alam dan Raja Adat.

Sesampainya di Pagaruyung, ternyata tidak ada lagi istana yang berdiri di Pagaruyung karena telah dibumi hanguskan. Kemudian pemerintah Belanda menawarkan bantuan untuk mendirikan istananya di Gudam atau di Kampung Tengah atau di Balai Janggo. Beliau memilih mendirikan istananya di Balai Janggo dengan alasan dekat dengan padangnya, Padang Siminyak (diceritakan oleh cucu beliau Puti Reno Aminah Tuan Gadih Hitam kepada penulis). Nama Istana Si Linduang Bulan kembali dipakai (nama istana tempat kediaman Raja Pagaruyung sejak dulu) untuk nama istana yang baru itu, sekaligus sebagai pengganti dari istana-istana raja Pagaruyung yang terbakar semasa Perang Paderi.

Istana Si Linduang Bulan ini kemudian terbakar lagi pada tanggal 3 Agustus 1961. Atas prakarsa Sutan Oesman Tuanku Tuo ahli waris Daulat Yang Dipertuan Raja Alam Pagaruyung beserta anak cucu dan keturunan; Tan Sri Raja Khalid dan Raja Syahmenan dari Negeri Sembilan, Azwar Anas Datuk Rajo Sulaiman, Aminuzal Amin Datuk Rajo Batuah, bersama-sama Sapiah Balahan, Kuduang Karatan, Timbang Pacahan, Kapak Radai dari Daulat Yang Dipertuan Raja Alam Pagaruyung serta Basa Ampek Balai dan Datuk Nan Batujuh Pagaruyung, Istana Si Linduang Bulan dibangun kembali dan diresmikan pada tahun 1989.

*
Disarikan oleh : Puti Reno Raudha Thaib

Sumber:

http://www.padangmedia.com/?mod=pagaruyung&id=6

Bagi yang ingin menghubungi Puti Reno Raudha Thaib, silahkan hubungi di alamat facebook di bawah ini:

http://id-id.facebook.com/people/Puti-Reno-Raudha-Thaib/695752455

Ibunya, Puti Reno Disma Yang Dipertuan Gadih Gadang, suka mengajukan pertanyaan pada dirinya, yang kemudian dinilainya sangat berarti. Ayahnya, Muhammad Thaib Datuk Penghulu Basa, seorang guru sejarah dan bahasa Inggris, suka menjawab pertanyaan-pertanyaan yang diajukannya. “Dari ibu saya mewarisi kegemaran bertanya sebagai perwujudan ingin tahu, dari ayah saya mendapatkan pengetahuan agama, sejarah, alam semesta, sorga dan neraka sebagai jawaban pengetahuan,” katanya, sembari tersenyum. Ia kemudian menyebut kedua orangtuanya sama-sama keturunan dari keluarga Ahli Waris Daulat Yang Dipertuan Raja Pagaruyung.

Ia bernama lengkap, Puti Reno Raudhatul Jannah Thaib Yang Dipertuan Gadih Pagaruyung. Puti Reno di depan namanya, merupakan nama keluarga yang mengikuti garis matrilineal dari keturunan Daulat Yang Dipertuan Raja Pagaruyung. Raudhatul Jannah, berarti taman sorga. Thaib, nama sang ayah, yang berarti baik. Sedangkan Yang Dipertuan Gadih Pagaruyung, gelar yang diwariskan secara turun temurun menurut garis matrilinial. “Gelar itu telah diwariskan kepada kami, enam orang anak perempuan di dalam kaum Ahli Waris Daulat Yang Dipertuan Raja Pagaruyung, sewaktu ibu kami Puti Reno Disma Yang Dipertuan Gadih Gadang mangkat 10 Juni 2007 lalu,” terang perempuan yang memiliki sapaan hangat, Upik. Di kalangan kaum intelektual, terutama masyarakat kebudayaan, ia popular dengan nama yang semasa SMA dipendekkannya menjadi Raudha Thaib.

Selengkapnya tentang Puti Reno Raudha Thaib silahkan baca di sini:

http://urangminang.wordpress.com/2009/05/22/dr-ir-puti-reno-raudhatul-jannah-thaib-m-si/

About minangheritage

Minangkabau Heritage adalah sebuah gerakan konservasi Warisan Budaya Minangkabau yang berangkat dari kesadaran akan perlunya portal open data dengan sumber terbuka yang bertemakan Kebudayaan Minangkabau. Proyek ini diselenggarakan secara gotong royong baik dari sisi teknis, penyuntingan naskah dan pelbagai kegiatan lainnya. Saat ini ada 3 Sub Tema besar yang sedang dikerjakan yaitu : Sejarah Minangkabau, Budaya Minangkabau, Warisan Minangkabau. Ingin berpartisipasi ? Silahkan kirim file, naskah, dokumen anda melalui menu yang tersedia atau kiri email beserta lampiranya ke [email protected]

Check Also

Pauh: Nagari Angin

Tidak banyak informasi mengenai Pauh yang saat sekarang merupakan bagian wilayah kecamatan dari kota Padang. …

296 comments

  1. sinta pratama deli

    hi saya ingin bertanya,apakah masih ada keturunan tuanku rajo alam.

    • Pemangku Rajo Alam Pagaruyung sekarang di jawat oleh Soetan Hj. Muhammad Taufiq Thaib SH.

      • Mengapakah jawatan Raja Pagaruyung masih “dipangku” oleh Soetan Hj Muhammad Taufiq? Kenapa ianya tidak disandang terus? Ada komen?

    • ADA JEA DAN MSIH HIDUP KETURUNAN RAJA ALAM.

      • asbarudin bon kasim

        Itam mat derus ada lah moyang saya.yg lari ke malaysia .yang ada anak lelaki .ada cop moho dari keluarga diraja lambang payung

    • Datuk saya bernama tuanku abu bakar saari….mempunyai kaitan dgn istana agung pagar ruyung….

    • IBU WATI DI MALEISIA

      kami sekeluarga tak lupa mengucapkan puji syukur kepada ALLAH S,W,T
      dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor togel.nya yang AKI
      berikan 4 angka alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
      dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
      ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
      allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
      kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
      sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka main togel
      yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi AKI SANTANU ,,di no (((082317877775)))
      insya allah anda bisa seperti saya…menang togel
      juta, wassalam.

      dijamin 100% jebol saya sudah buktikan…sendiri….

      Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini !!!!

      1″Dikejar-kejar hutang

      2″Selaluh kalah dalam bermain togel

      3″Barang berharga anda udah habis terjual Buat judi togel

      4″Anda udah kemana-mana tapi tidak menghasilkan solusi yg tepat

      5″Udah banyak Dukun togel yang kamu tempati minta angka jitunya
      tapi tidak ada satupun yang berhasil..

      Solusi yang tepat jangan anda putus asah….AKI SANTANU akan membantu
      anda semua dengan Angka ritwal/GHOIB:
      butuh angka togel 2D 3D 4D SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO MAGNUM / dijamin
      100% jebol
      Apabila ada waktu
      silahkan Hub: AKI SANTANU DI NO: ((( 082317877775 ))) KLIK DISINI

      angka GHOIB: singapur 2D/3D/4D/

      angka GHOIB: hongkong 2D/3D/4D/

      angka GHOIB; malaysia

      angka GHOIB; toto magnum 4D/5D/6D/

      angka GHOIB; laos

    • mmang betul angka ki jokobodo tembus lg 8826 dan kami menang 750 juta dan sy smpaikan kpd teman2 yg ska masang angka togel hub 0822-9066-8338

  2. keturunan raja alam masih ada dimsia, tapi mereka tak menggunakan gelaran diraja kerana zaman 40an dulu mereka merantau ke msia,jadi orang kebanyakkan(orang biasa).mereka masih ada jati diri,mengamalkan adat-adat diraja dalam kehidupan seharian.

    • salam…kenapa keturunan raja alam ada di malaysia??raja pagaruyung sekarang ni berasal daripada keturunan mana?maaf,saya kurang faham…adakah diwarisi pihak sebelah ibu??

    • masih meneruskan pencarian keturunan arwah Ibu ( keturunan Pagar Ruyung di Tjg Balai.Asahan). Moyang saya adalah keturunan Raja Uncu Pagar Ruyung. Sudi memberi info yang diperlukan….terima kasih

      • asslamulaikum, tuan.. sy faisal dari pulau pinang malaysia.. mengikut sejarah ibu saya, kami dari keturunan terakhir pemerintahan kesultanan pagarruyung. sy masih mengkaji dan ada beberapa alat kebesaran diraja yg masih disimpan oleh beberapa saudara saya di negeri kelantan.. mengikut ibu saudara saya yg telah melawat istana di pagar ruyung,, kami dari keturunan sutan mahmud muhideen, yang telah berjaya melarikan diri dari peperangan padri. Kesemua saudara maranya telah dibunuh.beliau menaiki sampan dan telah mendarat di pantai bachok kelantan. mengikut dari ibu saudara saya, ibu sy berbintikan Md. Noor bin Abdul Rahman bin Abdul moin bin Sutan Mahmud Muhideen.
        Sewaktu datuk saya masih hidup, beliau memberitahu bahawa ibu saudaranya dari ujung padang sentiasa memohon beliau kembali ke pagar ruyung untuk disatukan keluarga yg terpisah. waktu itu tahun 40 an.. ibu saudaranya bernama Siti Zubaidah, dan bertugas sebagai juruhebah di radio indonesia. Jika tuan tahu mengenai hal ini atau mengenali waris Siti Zubaidah itu, dapatlah kiranya hubungi saya di Facebook Faisal Hafiz atau taipkan [email protected]. sekian. terima kasih.

    • nak tanya lah..saya pernah dengar keturunan raja merantau ke tanah msia 3beradik sorang laki 2 org perempuan ..mohon penjelasan..ingin sangat tahu..

    • IYA MASIH ADA DI MALAYSIA KETURUNAN RAJA ALAM.

    • Salam…saya ingin mencari keturunan raja pagaruyung…sbbnye saya ingin tahu asal usul kerabat raja di pagaruyung..

  3. Saya ingin tahu..adakah Rankayo Hitam/Puteri Pinang Masak dan Pemangku Gunung Raya/Puteri Rateh ada kena mengena salasilah di dalam Pagar Ruyong ini. Minta kepastian..

    • Setahu saya mereka semua memang ada namanya dalam silsilah di Pagaruyung. Puti Selareh Pinang Masak dan Rangkayo Hitam berkedudukan di Jambi

    • nenek moyang saya yang pertama adalah Sagindo betinting(Tengku Syekh Rao) yang mana memerintah di wilayah Kerinci dan sekitarnya, sekarang ada 2 makam moyang saya di Lempur yang mana sekarang jadi obyek wisata ziarah kat situ, saya adalah keturunan ke 14 dari keturunan Sultan Maharajo Aro, dan saya mempunyai ranji keluarga saya… hanya ini ranji yang saya tau, karna saya masih sangat muda berumur 16 thn, karna itu mamak saya hanya memberitahukan ranji saja, sebenarnya masih banyak yang lain… apabila mamak saya ke padang lagi, mungkin mamak saya akan memberitahu saya lebih detil lagi…

  4. ibuk saya mirnayeti,,anak dari aminah…ibunya aminah adalah upik itam dan suami nya upik itam adalah mahyudin….upik itam adalah anak ketiga dari sultan muhammad yaqub di pincuran bungo sumanik…sedangkan suaminya mahyudin adalah anak sultan badrunsyah…sultan muhammad yaqub adalah anak dari mariam,,dimana dalam sejarah diatas mariam adalah anak dari sultan alam bagagarsyah….begitu juga dengan sultan badrunsyah adalah anak sultan abdul hadish yg juga putra dari sultan alam bagagarsyah… saya ingin sekali tau sejarah dan smua silsilah dari kerajaan pagaruyung,,supaya saya tau sanak dan saudara saya….wass..

    • saudara roni.. adakah mahyudin itu nama penuhya sutan mahmud muhideen?

    • Tuanku Putri Bandari Puti Reno Desma

      Keterangan anda itu benar, nama saya desma tapi memilik nama silsilah Tuanku Putri Bandari Puti Reno Desma. saya keturunan sutan muhammad tonggah putra satu”nya sutan abdullah putra bungsu dari sutan abdul hadish. sutan abdullah tinggal di aceh sementara putranya pemimpin kaum padri ditapan pesisir selatan sumbar. dari istri pertama sebelum dibuang belanda. Keterangan tentang anak dan keturunan sutan muhammad tonggah tidak ada karena sudah dihapus dari ranji kerajaan minangkabau.
      padahal semua peninggalan kerajaan minangkabau diwariskan padanya.
      1. kitab biru, 2. kerbau binuang, 3. kuda gumarang, 4. ayam kinantan. orang yg terakhir yg menjaga semuanya adalah cucu dari sutan muhammad tonggah putra sutan muhammad saher Abdul hadish mangkudum sakti tapi syg keempat peninggalan tersebut menghilang bersamaan dgn meninggalnya abdul hadish mangkudum sakti pada thn 1984. sementara benda” yg lainnya sperti Al-Qur’an dibuat dgn tulisan tangan thn 665 M, Al-Qur’an kedua dibuat dgn tulisan tangan thn 995 M.
      semuanya tersusun rapi dirumah gadang dilunang.

      • Tuaku Putri, Saya juga dari keturunan pagaruyung yg menetap di kedah (malaysia) nenek moyang, datuk dan bapa merupakan orang yg berpengaruh didalam zaman masing2..begitu juga dengan saya.Ianya bagaikan secara semulajadi ditakdikkan begitu..itulah pada mulanya anggapan saya.moyang saya bergelar tengku kurang ingat namanya dan salah seorang anaknya bernama abbas.Apa itu sebenarnya Kerbau binuang? hinggakan datok saya mempunyai gelaran tersebut….Salam dari saya -rumpun di malaysia.

    • saudari, adakah nama ITAM itu nama keturunan, kerana moyang saya yang menjadi raja bernama itam mat derus, dan mempunyai anak salah seorang anaknya adalah atok saya.. baharudin…

    • Salam…..dapatkan maklumat berkaitan tuanku abu bakar saari.tq

  5. Saya ingin menanyakan apakah betul Datuk Garang itu berasal dari kerajaan Batu sangkar Pagaruyung. Sementara menurut info yang saya terima begitu.Sedangkan Datuk Garang itu ialah Orang pertama kali yang menetap di Pulau Serasan Kecamatan Serasan Kabupaten Natuna Propinsi Kepulauan Riau.Mohon Bantuan Informasi akan hal itu.
    Terima kasih

  6. saya bergelar Tun, cucu kepada yang bergelar Megat. Benarkah keturunan Megat asalnya dari Pagar Ruyung ? Adakah Megat Terawis juga dari Pagar Ruyung ? Dan Dari salasilah manakah aslanya Megat Terawis itu ? Kalau di ikutkan sejarah yang saya ketahui, Megat Terawis nenek moyang yang pertama ke tanah melayu. Tlong perjelaskan untuk saya ye!

  7. saya keturunan raja sanggau. saya mau tanya moyang saya yang perempuan berasal dari padang namanya tuanku habibah yang nikah dengan PANGERAN H.GUSTI MACHMOED ABDUL DJALIL anak dari H. GUSTI ACHMAD PUTERA NEGARA. Apakah benar tuanku habibah berasal dari padang. hp 085252057557

  8. Saya asal keturunan Yamtuan Raja Beringin, beradik kepada Sultan Abdul Fatah (Sultan Alam Muningsyah II). Saya ingin mengetahui samaada Moyang saya terbunuh semasa berlakunya pergaduhan diantara kumpulan Raja Naro dan turut terbunuh Basa Ampek Balai dan penghulu2. Saya inginkan kepastian kerana kekurangan informasi mengenai moyang saya. Terima kasih. Salam.

  9. Apakah salah satu keturunan raja Pagaruyung ada yg pindah ke Muko-muko Bengkulu, siapa namanya dan apakah ada silsilah keturunannya, terimakasih

  10. saya ingin sekali adanya semacam reuni atau satu wadah dari anak cucu keturunan raja pagaruyung,,,karna saya yakin anak dan cucu sangat banyak dan tersebar diseluruh penjuru dunia,,,supaya kita tau mana saudara kita,,,buat slalu menjunjung tinggi kebesaran nama kerajaan pagaruyung buat generasi selanjutnya,,agar nama kebesaran kerajaan pagaruyung slalu dihati kita dan dihati orang minang…karna saya meliat betapa bangganya orang kebanyakan diberi gelar kehormatan oleh kerajaan,,yang nota bene mereka kebanyakan berasal dari rakyat biasa,,mungkin karna jasa mereka….mengapa kita yang jelas2 anak cucu kandung mereka tak merasa bangga menjadi bagian dari sejarah nama besar mereka…saya berharap dengan adanya satu wadah buat smua anak cucu keturunan raja pagaruyung menjadikan kita lebih bersatu buat menjadikan kerajaan pagaruyung lebih mendunia lagi sampai akhir masa…sesuai cita2 dan usaha dari nenek moyang kita…..dan saya juga meliat orang minang sudah mulai lupa akan asal dan usul dari sejarah nama minang kabau….mereka bangga jadi orang minang tapi mereka tak menegnal perjalanan sejarah minang itu sendiri,,,,jadi sudah jadi tugas dan kewajiban kita smua buat menjadikan keberadaan kerajaan pagaruyung itu sendiri jadi makin melekat dhati orang minang,,bahwa inilah tanah leluhur mereka dengan memiliki raja pagaruyung yang dulu benar2 berjaya….

    • Sh Maimunah sayed jaapar

      Saya sangat setuju mengadakan satu wadah/reunion cucu2 keturunan raja pagar ruyung ini. Tetapi dimana nak mula?

      • saya pun setuju dengan pmpaanbgni. menurut kata org nenek2 bertapak di gurun.masa mereka mati tiada kubur ghaib. cicik sebenar nye di dada di perak perempuan. cicik permpuan ini lah panggilan bayu. saya pun tidak pasti

      • saya pun setuju dengan pmpaanbgni. menurut kata org nenek2 bertapak di gurun.masa mereka mati tiada kubur ghaib. cicik sebenar nye di bada di perak perempuan. cicik permpuan ini lah panggilan bayu. saya pun tidak pasti

      • asman hj mohd nawawi

        saya setuju saja, kerana mungkin boleh merapatkan hubungan kekeluargaan antara kita saya generasi ke 4 khatib/kkatik abdul ghani/khatik bergunung merajuk perebuatan takhta kuda putih dan rusa tu yang diketahui

      • setuju mengadakan wadah/ reunion keturunan cucu cicit keturunan Pagar Ruyung. Hubungi saya andainya ia berhasil.

      • usahakan bersama supaya kita dapat kumpul dgn anak cucu cicit dari keturunan Pagar Ruyung.

      • SAYA PUN DARI PAGAR RUYONG KITA ADAKAN PERJUMPAAN DAN CARI KETURUNAN RAJA ALAM YANG ADA DI MSIA.

    • saudaraku roni.. kalu bisa saudaraku berikan alamat rumah agar dapat sy hantar surat kepada anda. salam dari faisal hafiz, penang, semenanjung malaysia.

      • Salam juga buat saudaraku Faisal,, maaf baru dibalas comment nya… Alamat saya.
        Roni Indra, ST
        Jln. KH. Ahmad Dahlan No. 47 B
        Kec. Sukajadi
        Pekanbaru – RIAU
        HP. 083187991774

    • saya bersetuju mengadakan wadah/reunion cucu2 keturunan..kerna kmi di malaysia ( kedah ) ingin mengetahui lebih lanjut sanak2 saudara keturunan raja ruyung,tetapi kami di malaysia hanya org biasa…

      email : [email protected]

      • Salam..roni…maaf ya…kalu bisa berikan alamat emel mu pd saya, agar dapat saya bertanyakan lebih lanjut asal usul raja pagaruyung…kerna saya mahu mencari sanak -saudara d sana,

    • Dato Ibrahim Keling

      Ini satu satu cadangan yang baik,memperingatkan asal usul keturunan tentu akan memperkuatkan p;erhubungan kebangsaan .Pagar ruyung ada lah punca ujudnya Kerajaan Melayu,kemudian tersebar keseluruh Nusantara.Langkah ini pasdti akan memperkuatkan kebangsaan Melayu ,yang sekarang telah mula lemah

  11. Sultan Tengku Maulana Yusuf Iskandar Muda

    Assamuikum Wr Wb
    Kesultanan Siak Indera Pura Masa Kejayaan Yang Begitu Indah
    Saya akan Meneruskan Perjuaangan Menuju Masa Depan

    Sultan Tengku Maulana Yusuf Iskandar Muda
    Pemersatu Bangsa

    • Tuanku Putri Bandari Puti Reno Desma

      Saya setuju karena saya juga ada hubungan dgn saudara. sutan muhammad tongga adalah putra tunggal dari sutan abdullah dari istri pertama yg terusir oleh belanda lalu melarikan diri ke aceh besar kemungkinan saudara memiliki hubungan darah dengan saya karena kita adalah keturunan dari mahkdum seikh maulana malik ibrahim raja pasai putra dari puti reno desma wiswarapakumara putri dari indo jati cucu dari raja iskandar raja minangkabau yg pertama. mahkdum memiliki seorang adik bernama mangkudum atau abdul hadish mangkudum sumanik.

  12. bagaimana saya ingin tahu jika saya adalah keturunan raja pagar ruyung,kerana tok dan nenek saya mendakwa mereka keturunan dari raja pagar ruyung tapi tiada bukti yg sahih.

  13. kamu ada maklumat mengenai liyah @ lijah dan anak perempuannya siti??

  14. Fauziah binti Abdul Malik

    Assalamualaikum wrm. wkt. saya cucu tok wan Adam bin Ali Aruah pernah mendakwa bahawa dia dari keturunan Raja Negeri Sembilan yang terpaksa meninggalkan kerajaannya kerana pada suatu ketika dahulu pernah musuh – musuh mereka akan membunuh sesiapa yang ada tali persaudaraan dengan Raja atau kerabatnya akan ditangkap dan dibunuh lalu merekapun telah melarikan diri pada waktu malam dengan pakaian biasa Aruah tok wan saya ada mempunyai seorang abang sehingga kini belum juga ditemui entah dimana tetapi alhamdulilah ada juga keturunannya dapat menjejakinya sehingga ke pulau pinang mencari keturunan mereka bila ditanya benarkah aruah ada keturunan Raja kata mereka memang ada walaupun saya amat malu bila dijemput keistana untik kembali disana kami rasa tak payahlah diagung – agungkan kerana kami gembira dengan kehidupan biasa ditempat tumpah darah kami sendiri , ikut sejarah kami memang keturunan darah negeri sembilan biarlah kita memohon doa akan keseluruhan keturunan kita didirahmati tuhan hendaknya dan jikalau diizinkan Allah seoga suatu hari nanti salasilah keturunan akan dapat berjumpa dan berdakapan diantara satu dengan yang lain kami amat merindui disaat yang bersejarah itu dan dengan secara tidak langsung mengenali salasilah keturunan aruah tok wan pernah lari sampai ke india saya tak pasti semasa itu rasanya dia belajar sama dengan Tengku Abdul Rahman kut tak pasti sebab tengok dari gambarnya yang telah diambil oleh sepupu saya kemungkinan telahpun hilang katanya ada seorang anak disana allahualam ini diceritakan pula oleh Aruah Ayah saya bila aruah tok wan saya kembali ke Malaysia dia bekerja sebagai Guru , oleh kerana terlalu garang dia hampir dipukul oleh orang maka dia berhenti menjadi guru kemudian dia bekerja sebagai postmen dalam masa menjadi postmen dia menikahi Aruah tok perempuan dan mendapat lima cahayamata dan menetap di Pulau Pinang sehinggalah dia meninggal dunia Aruah pernah mewasiatkan agar dia dikebumikan di negeri sembilan tetapi wasiat itu terpaksalah dilupakan kerana semua anak-anak beranaknya mahu dia dikebumikan dekat dengan anak-anaknya agar senang dilawati tempat negeri sembilan itu di kampong kelikir Negeri Sembilan.

  15. salam…2 tahun lepas saka harimau putih atok sy dibuang oleh seorg dukun dari melaka…bomoh tersebut mengatakan bhwa atok sy berketurunan raja dan saka tersebut turun dari raja pagarruyung…tetapi atok saya tidak memberi apa2 comment tentang perkara itu…yg atok saya ceritakan hanyalah nenek moyangnya terpaksa lari ke malaysia semasa belanda menyerang kota pagarruyung…sampai sekarang saya masih musykil dgn nama moyang saya,iatu dewa bin maharaja….atok kepada moyang saya iatu dewa saya tidak tahu apa namanya…sy juga ada ramai saudara di pagarruyung…setahun 2tahun sekali atok saya akn ke sana,dan kadang2 saudara di sana akan datang ke kg sy di rembau…pada tahun 40an dulu pn ada seorg yg kini dipanggil wali allah bernama tok jaya memanggil atok saya dengan gelaran tunku…makam wali tersebut hingga kini dijaga dan dipagari dengan kain kuning….

    • Assalam..ibu kepada moyang saya bernama Halijah binti Maharaja (Datuk Maharaja) asal Pagarruyung, Dari cerita moyang saya..dia dan ibunya selalu balik ke tanah Minang ketika hayat. Datang berdagang ke sini semasa perang. Rumah disini dulu berbentuk Limas berbumbung 5 siap dengan beranda. Ada tinggalan senjata mempertahankan diri dan ada kaitan dengan persalinan kuning/kain kuning. Cuma sedikit yg kami tahu kerana kebanyakannya dirahsiakan.

  16. asalamkum…sejak kecil atuk n mak saya sering bercerita tentang asl keturunan dari pagaruyung. Nama moyang saya Hj.Ali b Nakhode Itam. Banyak yg mereka ceritakan tentang kebolehan orang dulu2 yang memang tidak masuk dek akal. Adik beradik datuk saya masih menggunakan bahasa rawa/kampar dalam perbualan hariannya namun famili saya sudah tidak pandai bercakap dalam bahasa itu. Entah mengapa dan dimana silapnya saya hanya dapat mengetahui sedikit tentang arwah moyang saya. Seperti ada rahsia yang amat penting yang harus dihindarkan dari pengetahuan umum. Kalau ade siapa2 tahu mengenai moyang saya please help me. or give me some information.

    • saya dan cari saya di facebook [email protected] saya ada cerita yang awak maksud kn.

      • saya cucu kepada putera raja pagarruyung… saya nak sangat tau pasal keluarga saya dan kenapa atok saya melarikan diri.. dikampung (padang rengas) atok saya selalu berjumpa dangan adik beradiknya.. tapi menurut mak saya atok saya nie ader 5 orang adik beradik dan dier anak yang tengah…. kalau ader maklumat toonglah beritahu saya… atok saya masih hidup tapi kurang sihat, saya nak bawa dier balik ke istana tempat dier dilahirkan dan dibesarkan… tolonglah saya.. nama atok saya yang sekarang ialah baharudin bin itam mat derus… tapi dier tidak memberi tahu saya langsung pasal nama sebenarnya.. tolonglah selagi atok saya hidup saya nak bawa dier balik sebelum terlambat…

    • betul tu..antaranya dao lantar dareh…kononnya kebolhan dia melontar batu dgn dareh(laju) dan batu itu boleh boleh berpatah balik kepadanya

  17. assalammualaikum, sy ucapkan kpada semua keturunan pagaruyung. sy ingin meminta maaf dulu sebelum bicara. keturunan kita besar. memang benar katurunan kita ada di merata. sy nak lebih lanjut berkenaan saudara yg asal dr sultan yg lari ke malaysia . kemungkinan kita saudara yg dekat. asal usul sy dr sultan yg sama. cuma sy d minta rahsiakan kerana sebab-sebab tertentu. sy adalah cicit. arwah nenek sy pula ada 3 org abg yg sy tak pernah jumpa ada d indonesia. tp slepas arwah nenek sy meninggal ada seorang utusan dr indonesia mencari arwah nenek sy. setahu sy abg nenek sy d sn, seorang pemerentah, seorang saudagar dan seorang lg sy tak tahu. sy ceritakan sedikit tentang moyang sy. moyang sy memerintah sebagai sultan selama 25 tahun. lari ke melaysia kerana…… maaf rahsia. d sini kami hidup sebagai rakyat biasa. sy tahu kenapa bentuk atap istana kt tiga segi. sy juga tahu knapa tiang istana ada 99 batang yg berdiri tegak. dan sy minta jgn sebut berkenaan harimau. sebab klu kt sebut namanya mungkin dia akan berdiri d sebelah kita. sy sgt bersedih istana kita terbakar. sy juga teringin berjumpa sanak saudara yg berkaitan. sy juga teringin melawat istana kita d sana.

    • anda berasal dari negeri mana?

    • salam .. saya ingin bertanya .. adakah Sultan Botok salah seorang keturunan Pagar Ruyong??? kerana suami sy keturunan pagar ruyong..

    • Riza Syahran Ganie gelar Sutan Khalifah

      Saya, Riza Syahran Ganie gelar Sutan Khalifah, keturunan dari Raja ke-9 Pasaman Kehasilan Kalam Tuanku Sulthan Abdul Madjid, lihat comment di bawah lebih lengkap. Alm. ayah saya, Amaludin Ganie pernah berjumpa di Malaysia dengan keturunan dari Sutan Ali, namun saya lupa siapa beliau. Saya punya copy ranji silsilah Raja-Raja Pasaman dari yamg pertama sampai yang ke-11 dalam bentuk file jpeg atau pdf, jika berminat, tolong kirimkan alamat email anda ke saya, [email protected], akan saya kirimkan ke anda. Saya pun ada no telpon yang dapat dihubungi +622182125802333 atau +622136971235.

    • memang betul la ape yg awak cakapkan tu…

    • mengikutr arwah ayah saya, mereka suruh kita rahsiakan kerana takut saydara mara akan salah anggap bila kita mencari tahu asal usul(arwah ayah saya cakap mungkin mereka akan fikir kehadiran kita untuk menuntut hak2….) arwah ayah berkata jangan sebarangan menunjukkan ranji keluarga kepada sesiapa, takut bolehmemudaratkan diri dan keluarga

    • saya cucu kepada putera raja paguruyung.. nama atok saya yang digunakan sekarang ialah baharudin bin itam mat derus…saya nak tau sangat sangat pasal keluarga saya … atok saya selalu termenung…sejak dia sakit… pada awalnya saya pelik macam maner seorang peniaga warung boleh pergi ke mekah berkali kali.. rupanya atok saya seorang putera raja… saya nak bawak atok saya ke istana tempat dier dibesarkan dan dilahirkan… kalau ader maklumat bolehlah hubungi saya melalui email… [email protected].. saya mendapati keluarga saya ader saka dah lama berubat tapi tak berjaya…. atok saya juga cerita yang dier mengamalkan ayat untuk mengebalkan diri… tolonglah nyer saudaraku.. mungkin kita ader kaitan… salasilah keluarga juga disimpan rapi oleh adik nenek saya (adik ipar atok saya) yang tinggal di pulau pinang… tapi telah lama tidak dikemas kini mungkin hanya ader sampai nama atok saya dan adik beradiknyer…

    • assalamualaikum…..saya ingin berbicara….saya ingin mencari sanak -saudara yg berdekatan….sbbnye moyang saya mngatakan kmi keturunan raja pagaruyung~ kami di kedah ( malaysia ) hanya hidup sbg orang biasa…ada utusan kmi di pagaruyung mncri kmi d sni…saya mahu ke pagaruyung~ …sbbnye kbykn rumah kmi byk bermotifkn unsur2 minangkabau,,..

      email : [email protected]
      fb : https://www.facebook.com/greenapple.qis

    • Benar.. Anda jurai yg sah.

      • Assalamualaikum..mohon penjelasan daripada keturunan Tengku Abdullah yang dikatakan sejarahnya hilang itu..sebenarnya saya ada susur galuh Tengku Abdullah ,saya adalah piut daripada moyang perempuan saya yang kini berusia 100 lebih ..dan masih hidup..

      • bley tgk tak susur galur tu?ada scan version ker?

      • susur galuh itu saya dapat drp moyang saya sendiri,maaf,scan version tidak dapat diberi secara umum,..jika sesiapa yang tahu silsilah yang berkaitan dengan Tengku Abdullah,haraplah membantu saya ya..saudara kami ada di Indonesia,kalau tak silap,Tengku Sophia..menurut moyang Tok Long Jaafar (adik lelaki kepada moyang perempuan saya) ,beliau pernah menziarahi makam2 di Aceh,.tetapi kehidupan kami di Kedah,tidak menggunakan Tengku,ada kisahnya tersendiri..moyang perempuan saya juga jika bertanya padanya,harus ditanya ketika dia tenang..jika tanya kehidupan kerajaan pagaruyung seperti riak mukanya gelisah..

      • Tolong tgk,ada ada x anak kepada abdullah tu name die kabir?

  18. ada silsilah (tambo) yang lengkap tidak ? Krn tambo yang dipajang di istana tidak lengkap….ada yg mencoba menghapus salah satu garis keturunan untuk kepentingan satu pihak..wasallam…

    • besar kemungkinan yang dihapus itu adalah silsilah dari keturunan sultan Abdullah anak bungsu dari Sultan Abdul Hadis yang berhubungan dengan Sultan Muhammad Tongga, namanya Sultan Muhammad Saher yang merupakan ayah dari Abdul Hadis Mangkudum Sakti (Ladih). Ladih memiliki seorang putri yang memiliki nama silsilah Tuanku Putri Bandari Puti Reno Desma yang juga keturunan dari Kusaimah. Kusaimah sendiri juga merupakan keturunan dari Sultan Muhammad Tongga yang dimakamkan dibelakang rumah kediaman ibu Kusaimah sendiri. sedangkan makam-makam yang lain seperti makam Raja Iskandar,Raja Alif (Datuk Baselo),Perpatih Nansabatang dan Bundo Kanduang(Dara Jingga),Dara Petak, Indo Dewa,Indo Juita(nenek berkuku besi) dimakamkan di Lunang. Sultan Muhammad Yakub dan Yafas dimakamkan didusun Malepang, Sei Rumbai Tapan. Sedangkan Abdul Hadis Sumanik dimakamkan di Alarambah, Tapan. Wassalam

  19. sye sedang mencari adek beradek atok sye….katenye atok sye keturunan pagar ruyung…..tp sye x tau mcm mane nak cari….makcik sye cakap..die selalu mimpi atok sye…. dri mase die kecik sampai skarang….

    • salam, apaa nama atuk??atuk saya pun berketurunan rawa pagar ruyung..di raub banyak keturunan rawa..

    • saya puntgh mencari jg

    • name samaran die abdul majid..
      nenek cakap die keturunan pagar ruyung….
      skrng sye dan makcik sye ..cube mencari asal usul keturunan sye….
      nenek tahu die keturunan pagar ruyung pun..mase arwah meninggal dunia..

      • Riza Syahran Ganie gelar Sutan Khalifah

        Jika nama nya Tuanku Sulthan Abdul Madjid, maka masih satu keturunan dengan saya. Beliau adalah Raja ke-9 Pasaman Kehasilan Kalam bukan keturunan Kerajaan Pagaruyung… Kalau memang benar, kita masih bersaudara (satu keturunan)…..

  20. keturunan rawa pagar ruyung

    itu smua org tau..tak payah semak la buat statemnet bodoh kat sini

  21. waktu saya pulang kampung nenek saya banyak cerita panjang lebar,karna saya kebetulan mau pamit jadi saya kurang begitu mengerti.
    Kira2 dimana saya bisa dapat bukti yg sahih kalo saya masih keturunan raja asal koto gadang.
    Tolong infonya kalo saudara/i punya sejarah yg lebih mendalam.
    Alx chan 081231121980
    wassalam . . .

  22. kita tanggapi positif itu tujuannya untuk mempererat tali persaudaraan,supaya jangan ada gesekan diantara kita terutama sesama muslim,jangan kita sampai ada gesekan bacok sana bacok sini tahu tahu saudara kita,jadi salah satu cara untuk persahabatan,bukan cari siapa keturunan raja raja,saya rasa tidak,agama tetap didahulukan

  23. Assalamu’alaikum…saya setuju dengan pandangan Bagindo Rajo. Kita harus pandang secara positif kerana yg bertanya ingin mencari leluhur mereka. bukan nak cari nama atau nak besarkan darjat raja-raja. Kerajaan Pagaruyung meninggalkan sejarah yg panajang dan ramai ahli warisnya berhijrah dan merantau ketempat lain dgn berbagai tujuan…Tiada salahnya jika mereka mahu mencari asal usul keluarga masing-masing utk saling kenal mengenal dan mempereratkan tali silaturrahim. Semoga usaha2 anda berjaya !

    • 34 tahun yang lalu arwah Ibu pulang ketanah airnya di Tjg Balai.Asahan. Nenek ibu ku adalah Rja Manjonah anak kepada Raja Uncu yang dari keturunan Pagar Ruyung yang memrintah di Asahan. Ibu meninggal ketika usianya 105 tahun pada 2006 diMalaysia. Ketika usianya 14 tahun dibawa olih Datuk ku keMalaya ( ketika itu) dan berkahwin terus ditinggalkan disini.
      Sepanjang usia ku menjangkau 60 tahun belum berkesempatan menemui keluarga diseberang. Alang kah terperanjat dan gembiranya dihati dengan izin Allah swt keponakan ku menjumpai ku diruangn facebook. Baru 2 minggu kami berhubungan dan aku akan segera kesana dlm beberapa hari lagi.Semoga pencarian ku lebih jelas dan asal usul keturunan Pagar Ruyung akan diperolehi dari sanak saudara ku nanti.InsyaAllah! Syukur pada mu Ya Allah.

  24. Siapakah Dato’ Maharaja DiRaja ?. Di khabarkan dr Pagarruyong. Warisnya dah lama menetap di Semenenjung Malaysia. Jika dia pergi ke Paggarruyong
    gelarannya ialah Dato’ Dagang Buyong (arwah). Diberitahu yang mereka ada pertalian dengan Tuanku Imam Bonjo.

    Saya inginkan kepastian kerana kekurangan informasi mengenai moyang saya.

  25. siippp…. keluarga besar bisa kumpul… saling jalin tali silaturahmi….

  26. Salam bahagia & sejahtera buat kita semua,
    Saya ingin sampaikan bahwa, saya pun ada turunan dari pagaruyung yang berada di pedalaman sulawesi selatan yang bernama SANROBONE disebuah kampung MANDALIKA di pesisir pantai yang bernama KATINGAN. menurut silsilah yang kami pegang saat ini bahwa pada saat terjadinya kerusuhan dipagaruyung moyang kami itu mengungsi ke Malaka tapi tdak aman juga sehingga berlayar ketimur dan terdampar kerajaan GOWA sulsel. nama Moyang saya itu dipanggil DATUK MOKOTTA ALAM yang beristrikan Tuan Sitti.
    mohon info kpd saudara yang tahu.
    wassalam

  27. selamat semuanya.. minta maaf mengganggu.. paling akhir saya dengar.. keturunan dari pagaruyung mencari keturunan saudara di sekitar melaka.. saya tidak pasti keturunan asal arwah datuk saya.. nama moyang saya haji idris dan datuk saya abdul hadi..(keturunan dri para ulama) izinkan saya menceritakan dari awal.. datuk dan nenek saya asalnya indonesia.. datuk dari minang.. nenek dari bugis.. dikurniakan 7 orang anak.. setelah membesar.. anak2 merantau termasuk datuk.. datuk menetap di malaysia.. di melaka.. nenek masih di indonesia bersama anak yang lain.. manakala 3 lagi anak menetap di melaka dan ibu saya menetap di seremban.. seingat saya.. semasa datuk meninggal dunia di pulau rupat/indonesia.. saya diziarahi saudara mara yang mengatakan saya mempunyai keturunan yang dirahsia kan.. saya tidak pasti.. kerana arwah datuk memang seorang yang berahsia.. semasa hidupnya dia di melaka.. dia selalu berada di masjid kampung ulu.. ramai yang pernah cuba memberitahu yang datuk asalnya dari keturunan dari minang.. tidak pasti samada diraja atau tidak..

  28. saya ingin bertanya. adakah sesiapa mengenali keluarga SUTAN MENGKUDUS. saya berasal dari PAHANG,MALAYSIA. Pernah satu hari keluarga dari padang datang ke Malaysia mencari Arwah Atok saya melalui TV3(jejak kasih).

  29. salam,,,
    saya mau tahu tentang DATUAK RAJO NAN PAIK….
    tolong informasinya…trimakasih sebelumnya…

  30. Salam.pada puan fauziah mcm mana saya ingin menghubungi puan..kerana kemungkinan kisah moyang saya ada kaitan dgn keluarga puan.dan dakwaan en.jayo ttg harimau putih juga ada benarnya kerana moyang saya juga mempunyai saka harimau putih dan kebetulan juga dia berasal dari keturunan raja pagarruyung.jika ingin hubung dgn saya email saya di [email protected]

    • di minang ade beberapa pertalian : tali adat {rang pedalaman } =orang minang asli pribumi ” suku koto piliang bodi caniago… ; tali ikek {tali Ikat} = tali kerena hubungan perkawinan ..contoh negeri sembilan; tali aia {tali air} = tali karena berpijak di bumi minang atau daerah kekuasan adat minang “cth: daerah transmigrasi”

  31. Asmk. Jika ada yang sudi berkongsi maklumat ” Keturunan Pagar Ryung” di Tjg Balai Asahan hubungi Ibu: [email protected]
    Ibu saya kelahiran di Sg Apong Asahan tahun 1907. Meninggal 2006.
    Moyang dari keturunan Raja Uncu dan Nenek pula keturunan Belanda ( Panglima Kuning ). Salam kenalan salam silatulrahim.

    • salam.. sy berminat ingin tau salasilah mengenai pagar ruyung,,,, ,,,,, sy x berani nk comen aper2.. tp cm nk tyer… siapa yg bernama wali jaga Atau Tok Jaga,,, beliau keturunan aper yer…..,,,mohon share info bersama sy..

  32. uddin datuk limo puluh- siak

    kalau nak cari silsilah tu berat sebab kito orang dah banyak becampou,,saya sendiri masih ade keturunan tapi kita sebut melayu je…saye dari pagauruyung ketrunan ke tujuh..kite orang dulu berperang lawan penajajh sekalian menyebar agama islam hingga ke sulawesi makanya kite org dah becampor dgn org bugis, palembang dan trengganu….kita tak tau sama ade pagaruyung murni atau mengaku-aku.pagaruyung adalh dinasti dari kerajaan melayu..yang berdiri sekitar abad 13an bersamaan dgn berdiri malaka, dan di era kejayaan majpahit.keraajaan melayu musnah maka berdirilah pagaruyung dan kerajaan sriwijaya robek berdirilah malaka..kalau kita baca kitab sejarah melayu..memang keturunan kerajaan minangkabau,tanjung pura dan malaka mmg berasal dr keturunan yg sama.termasuk jug hal ini di akui oleh tambo minang,kuantan dan kerinci.namun seperti tambo yang tertulis jelas angka tahunya adalah tambo melayu malaka/johor dengan kitab sejarah melayu,sulalatus salatin..maka jgn heran ada sama bahasa antara sumbar, riau semenanjung,kalbar,palembang dan pecahahan semua itu….saya rasa lebih bagus perhelatan dunia anak melayu…lain lagi diaspora kita sperti bugis,banjar,buton,lombok,sedikit madura,banten…dan sedare dekat kita brunei…..dalam skop melayu islam la kan?

  33. Aleana Mikhail

    Salam, arwah datuk saya dulu diceritakan dari mak saya dia berketurunan raja2 minangkabau. tak pula ambil tahu secara mendalam. tp kalau berkenaan saka arwah ada saka gajah putih

  34. Bnyak yer keturunan pagar ruyong, saya x berapa nak clear jgk pasal keturunan bnyk cerita yang x sahih, yang saya tahu pasal pagar ruyong sultannya lari dan tidak membenarkan keturunannya memerintah sbb die ckp sedaulat2 rajo dijulang api nerako, sblm die meninggalkan tanah pagar ruyong dicampak batu ke dalam laut lalu berkata selagi batu itu tidak timbul die dan keturunannya tidak akan balik, dan sesiapa keturunan nya ingin memerintah bala akan menimpa… istana yang terbakar tentu ade hikmahnya mungkin jugak ade keturunan yang terdetik untuk memrintah

  35. salam, saya pun tengah mencari2 nak mengetahui asal keturunanku , apa di khabarkan melalui salah silah, arwah datok adala keturunan pagar ruyong yang telah ke malaya ketika lama dahulu. dan apa yag dikhabarkan ada dua org dari sana yang datang ke sini iaitu Raja Ibrahim dan juga Baginda Ali( arwah datok,) .benar ke tidak semua org boleh mengaku sebagai keturunan raja pagar ruyong ? dan jika memang seseorg itu keturnan pagor ruyong di masuk ke istana lama tidak ada apa2 tetapi jika bukan asalnya pagaor ruyong tetapi mengaku akan termuntah darah? Waris saya ada pergi kesana dahulu dan akan di uji sama ada benar atau tidak oelh waris di sana. Jika xsilap ketika arwah meninggal jenazahnya harus di kapankan dengan kain kuning….

  36. ARWAH AYAH SY BERKETUNANAN RAJA ALAM PAGAR RUYUNG ,ARWAH SURUH CRI FAMILY KAT PINTU PADANG,PASTU JARO PERSATUAN ARWAH AYH SURU CRI SULTAN MOHD TAUFIQ KLU SESIAPA HU SILA HUBUNGI SY 0196836713

    • arwah ayah saya pernah ke padang mencari saudara mara dan disambut kehadirannya dengan payung kuning dan jika diberi gelaran.

  37. salam….arwah atok sye keturunan pagar ruyung…tp arwah atok sye merahsiakan identitinye….kerana..(rahsia)..makcik sye selalu mimpi arwah atok sye…dalam mimpi tu die siap kasi klu kat makcik sye…supaye makcik sye mencari keturunan arwah atok sye…pelik kan…
    selalu jgak..makcik sye mimpi arwah atok sye…
    sye dan makcik sye..cube mencari keturunan atok sye… tp smpai skrng x jumpe lg…sye pernah pergi ke istana lama seri menanti…tp..sampai skrng x jumpe… sesiapa yg boleh membaantu… sila hubungi…am 0172477473

    • saya cicit raja pagar ruyung.. atok sya, baharudin bin itam mat derus ialah salah seorang putera raja yang telah menghilangkan diri kerana (rahsia)… tapi atok saya selalu termenung, saya kesian.. mungkin dier rindu kehidupan di istana bersama adik beradiknya yang lain….

  38. intan nursyamira amiruddin

    Sultan meredam shah dapat anak intan basni…intan basni dpt cucu sujaha’ai dan beberapa orang lagi…sujaha’ai berkahwin dengan norhafiza othman mendapat anak zubir,nor suraya,azmi,ahmad suhaimi dan ahmad sufian.zubir berkahwin hani mazura dapat anak mohamad arif,nor arifah dan izzati.nor suraya berkahwin dengan amiruddin dapat anak amirul ikhwan,amirul syakir,intan nursyamira dan faizatulhusna.ahmad suhaimi berkahwin dengan lin dapat anak daniel,batrisya dan balqish.mohamad sufian berkahwin dengan nor.sufian dan nor belum lagi dikurniakan anak.sekian dari saya.

  39. assalamualikum,nampaknya ramai mencari salasiah keturunan paggaruyung,satu usaha yang bagus harap semuanya tercapai

  40. Assalamualaikum.
    Nama saya azmi dan berasal dr malaysia.saya ingin bertanyakan tentang 1 peperangan pada zaman dahulu di minangkabau yang pernah dicerita oleh arwah moyang saya.menurut cerita arwah,ibunya berasal dr keturunan raja minang dan berhijrah ke malaysia semasa berlakunya peperangan tersebut dan beliau merahsiakan asal usulnya bila sampai ke tanah melayu.seingat saya,semasa beliau hidup,saya memanggilnya yut supik.boleh tuan/puan terangkan.

    • Perang di Minangkabau dulu namanya Perang Padri,ramai kerabat Pagar Ruyung dibunuh dan Istana Besarnya terbakar

      • Tuanku Putri Bandari Puti Reno Desma

        Sebelum perang padri pecah pada tahun 1668 telah terjadi perjanjian antara Ahmadsyah dan belanda. kalau seandainya belanda bisa mengalahkan kaum padri maka sebagian tanah minangkabau termasuk istana akan diberikan pada belanda dgn kejadian itu mangkudum sumanik mengosongkan istana benda” purbakala peniggalan raja minangkabau dibawa ke lunang tapan indra pura. sementara harta benda seperti emas dititipkan kepada Sultan Abdul Jalil Rahmad Syah I yg berkedudukan di kelantan pada tahun 1773 terjadi hal yg sangat buruk di istana, semua orang yg ada di istana dibunuh dibukit biru dibelakang istana. untung saja mangkudum sumaik bergerak cepat sehingga berhasil menyelamatkan anak dan cucung dari tuanku gadih gapuak ke lunang melalui lorong rahasia didalam istana.
        TTD Tuanku Putri Bandari Puti Reno Desma

        CP : (082377547763)

    • salam, azmi call sy 019 5514375 tq. faisal hafiz

  41. mencari silsilah palimo garangdari pagaruyung

    kami dr keturunan palimo garang dr pagaruyung kemana kami bisa mendapat sislsilah dari palimogarang, menurut kisah kami keturunan palimo garang yang ke tanah rejang, aplimo garang yg berasal dr sungai tarok tanah datar pagaruyung,

    • kami keturunan dari putra pagaruyung bernama polimo garang yg berasal dr sungai tarap tanah datar pagaruyung, menikah dg putri dr ranah rejang, bagi yg dapat memberi informasi silsilah pendahulu palimo garang

  42. keluarga sy mempunyai silsilah pagaruyung…moyang saya masih menggunakan gelaran sutan dan sebelum datuk sy meninggal kami masih ada hubungan dengan keluarga di INdonesia….tapi sekarang tidak lagi segalanya bagai terputus….harap2 satu hari nanti hubungan diterus kembali……

  43. tengku mahkota indra sakti ( Sang Prabu dewata indra sakti )

    saya sedang mencari keturunan saya . tetapi saya tidak tahu di mana nak saya mulakan .. mengikut cerita bonda saya satu masa dahulu dia di gelar Puteri Lindungan Bulan .. lari ke tanah jawi untuk berlindung semasa peperangan yang mengakhibatkan kemusnahan istana pagaruyong yang asal . di sini ada sesiapa yang dapat membantu saya untuk mencaru susun galur keturunan saya . terima kasih

    • ape name putri lindungan bulan?

    • Tuanku Putri Bandari Puti Reno Desma

      puti lindung bulan adalah putri dari puti reno bulan suaminya orang minangkabau suku melayu. ayah puti lindung bulan difitnah berselingkuh dengan siti badiah istri dari sutan tangkal yang pertama. tetapi orang tidak tahu kejadian yg sbenarnya. ayah puti lindung bulan menyelamatkan sutan mangun tuah 5tahun adknya sutan oyong 2,5tahun ingin dibunuh tuan panitehan dan yan tuan garang. bagi mereka hanya ada 1 sutan mangun tuah yaitu sutan mangun tuah panitehan yg diharapkan menjadi raja suatu hari nanti. ayah puti lindung bulan dibunuh oleh tuan angek garang musuh berbuyutan sebelumnya ayah puti lindung bulan diracuni pelemah otot dan tulang”, sehingga dgn mudah angek garang membunuh ayah puti lindung bulan. ibu puti lindung bulan tak lain puti reno bulan ditawan tapi berhasil dibebaskan oleh putranya rambun pamenan dgn tongkat kakeknya datuk lara capa (harimau putih). puti reno bulan melarikan diri ke jawa kemudian diikuti putrinya puti lindung bulan. jadi istana puti lindung bulan kosong, lalu diambil alih keluarga panitehan.

      CP: (082377547763)

      • rini binti syahrul

        as salam tuanku putri bandari puti reno desma…..mohon penjelasan…saya rini dari malaysia…ingin tahu silsilah raja angek garang…saya dicerita kan dari keturunan angek garang…..mohon penerangan…kerana selalu bermimpi……tolong hubungi saya…0136202064……0192057763

        • Untuk mencari kaitan kekeluargaan dengan kerajaan di Pagar Ruyong,perlulah saudara men yediakan salasilah keluarga saudara seberapa ban yak yang b olih ,kemudian munkin dapat di lihat kaitan nya cdengan keturunan di sana ,keluarga kami telah men yedia kan salasilah keluarga ini,kami telah dapat menyusur hingga ke 14 tingkat keatas.

  44. Banyak sekali urang awak dari M’sia mengaku keturunan raja Pagaruyung? Belum pernah saya dengar ada yang kabur ke sana. Setahu saya Raja Alam Pagaruyung masih tinggal di Istano Silinduang Bulan Pagaruyung di Sumatera Barat. Jadi ingat temanku yang dari dulu mengira kakeknya keturunan raja Pagaruyung, karena punya gelar sutan. Dia baru tahu bahwa hampir semua laki-laki Minang yang sudah menikah mendapat gelar sutan dari ninik mamaknya, tradisi yang masih berlaku sampai hari ini.

  45. rakan rakan dari indonesia,,.. ada sesiapa dari keturunan seorang perempuan yg bernama siti zubaidah? dulunya bekerja sebagai juruhebah radio indonesia pada tahun 1930’an? alamat terakhir surat yg dihantar pada datuk sy ialah.. no. 1 jalan ujung padang,.. jika ada waris waris keturunannya, sila email kepada saya [email protected]. beliau merupakan ibu saudara kepada datuk saya. kami sama keturunan dari sutan mahmud muhideen. tq.

  46. salam…saya ingin mencari mklmt tntg kisah moyang sy yg merupakn keturunan raja pagar ruyung.beliau adlh ank raja yg melarikn diri ke msia brsama 4 org anaknya kerana merajuk ats pemilihan adiknya sebagai raja. bliau dtg ke msia lalu menukar namanya dan berkahwin dgn orang setempat. sy tidak dpt mncr maklumatnya semasa di pagar ruyung krn smasa hidupnya beliau tidk prnh menceritakn identitinya kpd keluarganya terutama nama nya.apa yang kami ada hanya lah alat2 kebesaranya yg dibawa dr sana iaitu gendang,ketawak,keris.sp2 yg ada makluamt mengenainya blh mmbantu sy yer…

  47. Zabedah binti Ismail

    saya diberitahu oleh nenek saya bahawa datuk saya adalah keturunan kedua/ketiga dari raja pagaruyung beliau lari ke Tanah Melayu pd tahun19…(saya tak tahu sebab tidak diberitahu) nenek saya mengetahui datuk saya keturunan raja pagaruyung semasa keberangkatan tengku rahimah ke selangor,dimana ayahanda tengku rahimah mencari abangnya iaitu datuk saya.nama datuk saya ialah tengku sulung bin kasim itupun semasa beliau berubat kerana mendapat ketulahan kerana tidak mengaku bahawa beliau adalah keturunan raja.saya tak ada banyak info tentang keturunan datuk saya keketurunan diraja.sekarang cuma gambar datuk saya sahaja yang ada.semasa ibu saya masih ada keris kebesaran diraja ada tetapi pabila ibu saya meninggal dunia keris itu ghaib dengan sendirinya.saya memohon jasa baik pihak keturunan pagaruyung dapat mencari salalsilah keturunan datuk saya kerana saya ingin mengetahui siapa nama ibu datuk saya dan nama sebenar ayah datuk saya.bukan apa cuma ingin mengetahui sahaja

  48. Dimano titiak palito
    Dibaliak telong nan batali
    Dimano asa niniak kito
    Dari lereng gunung Merapi

    Dari lereng gunung merapi itulah terbentuk kerajaan yg akhirnya disebut kerajaan pagaruyung. Rajanya bergelar Raja Alam, bergilir jawatan dari Raja Adat dan Raja Ibadat. Berkurun lamanya maka keturunannya pun berjurai-jurai. Merantau itu sikapnya org Minang waimma rakyat atau raja. Perang dan perselisihan juga membawa org Minang mengembara kepelusuk nusantara. Pada faham saya waris Kerajaan Pagaruyung yg SAHIH dari garis patrilinealnya adalah Kerabat DiRaja Negeri Sembilan yg berketurunan dari Raja Lenggang. Namun keturunan dari raja-raja pagaruyung itu ramai sekali terpencar-pencar di seluruh Nusantara. Alhamdulillah kalau ramai yg masih ingat asal ninik moyangnya dari Pagaruyung waimma dari jalur raja, datuk2, panglima dsbnya. Kalau yg ada kemampuan dan kesempatan, ada baiknya kalau dapat menziarahi tanah ninik moyang kita walaupun mungkin kurang jelas tentang susur galurnya.

    • assalammualaikum…maaf saya ingin bertanya, bapak menyebutkan raja lenggang,jika boleh saya bertanya lebih jauh. apakah bapak tahu tentang silsilah keturunan raja lenggang ? sebab almarhum kakek buyut saya menurut cerita almrhum nenek, mak uwo dan mamak-mamak saya adalah raja lenggang yang ke 15. saya sendiri berdomisili di sumbar. terimaksih sekali untuk informasi yang bapak berikan.

  49. Zabedah binti Ismail

    saya diberitahu oleh nenek bahawa tuanku abdul rahman yang dipertuan negeri sembilan dan menjadi yang dipetuan agung tanah melayu yang pertama adalah abang saudara datuk saya iaitu ayahanda tuanku abdul rahman itu adalah bapa saudara datuk saya

  50. Zabedah binti Ismail

    datuk saya datang ke malaysia dalam tahun 19– ,dia berkahwin dgn nenek saya dan mendapat ank yg pertama dlm tahun 1929 iaitu ibu saya ,beliau meninggal dunia pada tahun 1964 ketika itu saya baru berusia 8 bulan.beliau meninggal dunia ketika berusia 55-60 tahun

  51. nenek berasal dari malaysia suku sikumbang dan ibu dari ayah saye bersuku jambak jge berasal dari malaysia kami dulunye berkampong di palembayan kab.agam ,tambo ampek angkek memang betul suku kami memang melambangkan asal usul ranji kami….yaitu daerah melayu…

  52. as’salammualaikum ya akhi ya ukhti … saya dari negeri sembilan malaysia , saya keturunan dari pagarruyuang , tapi moyang saya menyamar jadi orang awam … saya pun tidak tahu siapa nama betulnya , moyang saya duduk di malaysia dengan menggunakan nama wak hashim … tapi nenek saya cakap , masa dahulu moyang saya selalu balik ke pagarruyung , ada urusan katanya …moyang saya datang malaysia bersama adik-beradiknya , iaitu Tengku Antah , Tengku Kecik , Raja Jumaat , Tengku Hitam dan yang lain … di rumah nenek saya , di negeri sembilan ini ada alat-alat kebesaran di raja di dalam peti , seperti tombak dan lain-lain lagi …

    • (moyang saya datang malaysia bersama adik-beradiknya , iaitu Tengku Antah , Tengku Kecik , Raja Jumaat , Tengku Hitam dan yang lain … di rumah nenek saya , di negeri sembilan ini ada alat-alat kebesaran di raja di dalam peti , seperti tombak dan lain-lain lagi …)

      emi..saya difahamkan terlalu ramai kerabat raja dari pagaruyung atau kerajaan yang wujud di sekitarnya. Waris dari Raja Alam Pagaruyung itu terakhir dijemput ke Negeri Sembilan dan naik tahkta pada 1808 adalah Tuanku Raja Ali atau Raja Lenggang. Tuanku Muhriz ibni Tuanku Munawir Ibni Tuanku Abdul Rahman Ibni Tuanku Muhammad Shah Ibni Tuanku Antah Ibni Tuanku Nasir ud-din Ibni Tuanku Raja Ali ibni Yam Tuan Rajo Naro (Daulat Yang DiPertuan Raja Malenggang Alam) adalah waris langsung dari Kesultanan Pagaruyung dari garis patrilinealnya yand tidak terputus-putus dan bertakhta sebagai Yang DiPertuan Besar Negeri Sembilan. Terdapat kerabat yg berdarah raja yg mungkin terdiri dari adik-beradik dan saudara mara dari raja2 seperti yang tersebut diatas di Negeri Sembilan. Pengamal-pengamal adat di pagaruyung juga tidak bersependapat siapa waris yang sah dari garis patrilineal kepada Kesultanan Pagaruyung yang berada di Sumatera Barat sekarang. Apatah lagi kalau untuk menyelidiki waris itu dari Negeri Sembilan tanpa bukti2 yang kukuh. Wallah hu aklamu

      • salam. maaf saya tumpang mencelah . boleh sayau tahu siapakah isteri pertama tuanku munawir yang pernah dikatakan lari dari istana dan di gantikan dengan tuanku durah . pernah dengar cerita ada orang yang berjaya mencabut keris raja pada tahun awal 2000 yang pernah di cuba oleh lebih kurang 1500 orang berketurunan pagaruyung . dan yang terbaru , bulan puasa tahun lepas beliau di panggil oleh tuanku mukriz untuk di uji dengan duduk di kerusi ujian yang terletak berhampiran istana sri menanti ..

      • salam saudaraku ..pernah saudara dengar cerita tentang rambut yang berasal dari pagaruyung dan di bawah ke seri menanti . dan jika tidak keberatan siapakah isteri pertama kepada tuanku munawir sebelum ia berkahwin dengan tuanku durah . tq

      • Yusuf : Tuanku Durah tu sama dengan Tuanku Narrah ka?(tukar nama lepas sampai Malaysia)supaya orang di sini tak kenal. Namo cando samo

  53. Saya pernah dengar bahwa catatan sejarah(cetak biru) daripada kerajaan Pagar Ruyung ada di negeri Belanda. Karena juga ditenggarai bahwa terbentuknya kerajaan tersebut dan cerita-cerita mengenai kerajaan adalah rekayasa dari kaum “illuminasi”

    • Tuanku Putri Bandari Puti Reno Desma

      bukan cetak biru tetapi kitab biru, kitab sejarah minangkabau yg berisi 3BAB.
      1.tentang silsilah sejarah dan riwayat hidup kerajaan minangkabau dilambangkan seperti pakaian.
      2. berisikan tentang hukum” dan tata pemerintahan kerajaan minang kabau berlambangkan sejadah.
      3. berisikan tentang ilmu rahasia yg hanya akan diketahui oleh ahli waris syah kerajaan minangkabau yaitu raja iskandar zulkarnain putra raja zulkarnain yg berasal dari maroko. keterangan zulkarnain bisa temukan di Al-Qur’an surat Al-khafi ayat 83-110. ciri” dari kitab biru pembungkusnya ber-lis biru dibungkus dengan kulit kurma diikat rapi dgn benang pohon kurma. isi dalamnya basah atau lembab, kitab ini akan datang sendiri pada ahli warisnya kemudian menghilang sendiri kalau seandainya ahli warisnya sudah menguwasahai semua ilmu yg ada pada kitab itu dia menghilang sendiri.

  54. selama yg saye tau bahwasanye pendunduk pribumi sumatera barat atau suku Minang pedalaman berasal dari 4 suku koto, piliang,bodi,caniago beserta suku pecahanx2 ..berdasarkan tambo minang…….lumrah pade umumnye….mayoritas…..yang merantau keberbagai indonesia serta negeri sembilan malaysia bahkan di bebagai negara lain……di dunia..berdasarkan suku yg empat “4 ” tadi srta pecahan nya tadi lain hal na dgn suku Jambak & sikumbang bahasa bangsa semenanjung Melayu dahulunye…(Malaysia} lambang kerajaan melayu harimau bukan dalam erti yg sempit seperti suku yg suka berburu …itu hanya pendapat kerena setiap suku pasti suka berburu ……………??????????????????

  55. permisi sanak, saya seorang keturunan dari kerajaan paguruyuang selatan, tepatnya di daerah Lempur suatu daerah di prov.Jambi, tapi saya berdomisili di padang, saya keturunan ke-13, saya keturunan dari Bujang Elok dari Mataram yang menyiarkan Islam dan dari keturunan pagaruyuang, nenek moyang saya dari Batusangkar dan mendirikan kerajaan di daerah di Lempur pada abad ke-17, kalau ingin tahu lebih banyak silahkan berikan komennya lagi…

  56. saya dikasih tahu mamak dari lempur, mengatakan bahwa saya dari keturunan kerajaan pagaruyuang, dan suku nenek moyang saya adalah piliang,

  57. Nenak saya Mariam Binti Binu suku dari Suku Piliang (pilihan) mempunyai abang bernama Tok Sidang Buyong telah pun meninggal dunia ia bekeluarga pernah menetap di Jenderam Hulu, Sepang.Selangor.

  58. Menurut almarhom datuk saya keluarga kami mempunyai susur galur kpd Raja Beringin dr Sumatera, spt komen2 diatas katanya sama iaitu keluarga datuk saya yg berdarah Raja tlh lari ke Msia dan menyembunyikan identiti bangsawan mereka. saya hanya ingin kepastian samada adakah Raja Beringin yg diperkatakan ini hanya seorg ini sahaja yg mahsyur atau ada yg lain…

  59. Riza Syahran Ganie gelar Sutan Khalifah

    Ini saya copas dari Wikipedia… “Perang Padri dimulai dengan munculnya gerakan Kaum Padri (Kaum Ulama) dalam menentang perbuatan-perbuatan yang marak waktu itu di kalangan masyarakat yang ada dalam kawasan Kerajaan Pagaruyung sekitarnya, seperti perjudian, penyabungan ayam, penggunaan madat (opium), minuman keras, tembakau, sirih, dan juga aspek hukum adat matriarkat mengenai warisan dan umumnya pelaksanaan longgar kewajiban ritual formal agama Islam. Perbedaan pendapat ini memicu PEPERANGAN ANTARA KAUM PADRI YANG DIPIMPIN OLEH HARIMAU NAN SALAPAN DENGAN KAUM ADAT DI BAWAH PIMPINAN YANG DIPERTUAN PAGARUYUNG WAKTU ITU SULTAN ARIFIN MUNINGSYAH. Kemudian peperangan ini meluas dengan melibatkan Belanda. Harimau Nan Salapan kemudian meminta Tuanku Lintau untuk mengajak Yang Dipertuan Pagaruyung Sultan Arifin Muningsyah beserta Kaum Adat untuk meninggalkan beberapa kebiasaan yang bertentangan dengan ajaran agama Islam. Dalam beberapa perundingan tidak ada kata sepakat antara Kaum Padri dengan Kaum Adat. Seiring itu beberapa nagari dalam Kerajaan Pagaruyung bergejolak, puncaknya pada tahun 1815, Kaum Padri dibawah pimpinan Tuanku Pasaman menyerang Kerajaan Pagaruyung dan pecahlah peperangan di Koto Tangah. Serangan ini menyebabkan Sultan Arifin Muningsyah terpaksa menyingkir dan melarikan diri dari ibu kota kerajaan”… dari uraian diatas jelaslah bahwa YANG DIPERTUAN PAGARUYUNG adalah RAJA ADAT BUKAN RAJA ALAM…KARENA KAUM ADAT DIBAWAH PIMPINAN YANG DIPERTUAN PAGARUYUNG… Jadi tolong judul dalam artikel ini harus diganti…SILSILAH KETURUNAN RAJA ADAT PAGARUYUNG… BUKAN seperti yang tertulis, SILSILAH KETURUNAN RAJA ALAM PAGARUYUNG… Terima kasih.

  60. Riza Syahran Ganie gelar Sutan Khalifah

    Saya, Riza Syahran Ganie gelar Sutan Khalifah yang diberikan oleh almh. nenek/oma saya sebelum hendak menikah, ingin menceritakan mengenai silsilah keluarga saya dari garis keturunan ayah dan nenek/oma (ibu ayah) saya keatasnya. Ayah saya, alm. Amaludin Ganie, adalah anak dari nenek/oma saya, Siti Zubaidah, dalam copy ranji silsilah keluarga (saya mempunyai filenya dalam bentuk jpeg dan pdf, siapa yang berminat dapat mengirimkan alamat email ke saya, [email protected], akan saya kirimkan filenya), yang diperbuat oleh Sutan Ali dan diperbaharui oleh M. Joenoes gelar Sutan Bagindo pada tanggal 28 Mei 1952 di Kutaradja, Aceh, disebut dengan nama Siti Zabidah. Sedangkan nenek saya, Siti Zubaidah atau Siti Zabidah, adalah anak dari Sutan Abdullah mantan Mantri Boom di daerah Meulaboh pada jaman Belanda.
    Sutan Abdullah mempunyai anak 5 orang anak (dalam copy ranji silsilah tidak disebutkan nama istri beliau, namun menurut keterangan paman saya, Nusyirwan, istri dari Sutan Abdullah adalah bernama Puti Reno Dewan), yaitu nama anak-anaknya adalah :1. Sutan Sjamsuddin, 2. Siti Zabidah (nenek/oma saya), 3. Siti Rohani (ibu dari paman saya, Nusyirwan), 4. Siti Raisah, 5. Siti Maimunah, yang kesemuanya saya sebut diatas (termasuk ayah saya) sudah meninggal dunia, kecuali paman saya, Nusyirwan.
    Sutan Abdullah adalah anak ke-enam dari 10 bersaudara dari ayahnya yang bernama Tuanku Sulthan Abdul Madjid (yakni Radja ke-9 didalam negeri Pasaman Kehasilan Kalam) dari istri yang tidak disebutkan namanya dalam copy ranji silsilah (sehingga kami tidak mengetahui nama istrinya). Adapun nama anak-anak dari Tuanku Sulthan Abdul Madjid adalah sebagai berikut :
    1. Si Djawab gelar Saidi Sutan Pension Mantu Kopa, beranak 5 orang, yaitu : 1. Sutan Sarif Muhammad, 2.Sutan Marzuki, 3.Tidak ingat nama, dan 4.M. Nasir, 5.Siti Djazah.
    2. Siti Mariah, beranak 5 orang, yaitu : 1.Saidi, 2.Siti Atikah, 3.M. Jusuf, 4.Tiarab, dan 5.Siti Andun.
    3. Alhadji Sutan Mohd. Sjaleh, beranak 6 orang, yaitu: 1.Siti Kalsum, 2.Mohamad, 3.Hawiah, 4.A. Malik, 5.Djaimah, dan 6.Zabidi.
    4. Sutan Ali, beranak 5 orang, yaitu : 1. Siti Absah, 2. Sutan Sjarif, 3. Sutan Mohd. Nur, 4. St. M. Jahja, dan 5. Siti Rapiah.
    5. Siti Djariah, mati waktu kecil.
    6. Sutan Abdullah, beranak 5 orang, yaitu : 1.Sutan Sjamsuddin, 2.Siti Zabidah (Siti Zubaidah), 3.Siti Rohani, 4.Siti Raisah, dan 5.Siti Maimunah.
    7. Siti Madinah, beranak 2 orang, yaitu : 1.Sutan M. Jasin, dan 2.Sutan Husin.
    8. Siti Raimah, beranak 4 orang, yaitu : 1. Umi, 2.M. Saleh, 3.M. Sarai, dan 4.Bachtiar.
    9. Sutan Aminuddin, beranak 8 orang, yaitu : 1. Nurela, 2. Saleha, 3. M. Junus, 4. M. Idir, 5. M. Husin, 6.Fatimah, 7.Djuri, dan 8.Sutan Mansur.
    10.Siti Maredjan, beranak 6 orang, yaitu : 1. Siti Ramah, 2. Siah, 3. Siti Zabidah, 4. Siti Rawi, 5. Achmad, 6. Siti Nurima.
    Berdasarkan cerita Unyang (bapaknya nenek) saya, Sutan Abdullah, yang diceritakan kembali oleh paman saya, Nusyirwan, pada waktu Kerajaan Pasaman Kehasilan Kalam menyerah pada Belanda (VOC), yang tidak disebutkan tahunnya, maka Sutan Ali dan Sutan Abdullah pindah keluar dari Pasaman, mereka berdua ke Negeri Aceh yang pada waktu itu masih berperang melawan Belanda (VOC) dibawah pimpinan Teuku Umar. Sutan Ali akhirnya menjadi tangan kanan (kepercayaan) Teuku Umar, namun pada saat Teuku Umar menyerah yang pertama kali kepada Belanda, Sutan Ali pindah lagi ke Negeri Sembilan (atau Djohor, paman saya lupa ceritanya) dan disanalah anak keturunan Sutan Ali beranak pinak. Sedangkan Sutan Abdullah tetap di Aceh, malahan pada waktu Teuku Umar berperang kembali melawan Belanda (VOC), Sutan Abdullah menggantikan posisi Sutan Ali sebagai tangan kanan (kepercayaan) Teuku Umar, sampai akhirnya Teuku Umar menyerah kembali pada Belanda (VOC). Pada akhirnya, Sutan Abdullah diangkat Belanda (VOC) menjadi Mantri Boom di Meulaboh dan kemudian akhirnya dipindah ke Langsa.menjadi Mantri Candu sampai pensiunnya. Demikianlah sekilas cerita mengenai asal keturunan saya, dari ayahnya nenek/oma saya atau kami panggil Unyang, alm. Sutan Abdullah. Semua keturunan Sutan Abdullah menetap di Aceh, Meulaboh dan Langsa, dimana Langsa adalah kota kelahiran alm. ayah saya. Sedangkan keturunan yang lainnya (anak ke-1 s/d ke-3, anak ke-5 dan anak ke-7 s/d ke-10, yakni saudara kandung dari Sutan Ali dan Sutan Abdullah) dari Tuanku Sulthan Abdul Madjid, selain Sutan Ali (anak ke-4) dan Sutan Abdullah (anak ke-6), menetap di daerah Talu, Sumatera Barat. Pusat Kerajaan Pasaman Kehasilan Kalam adalah di Parit Batu, dengan urutan radja-radja didalam negeri Pasaman Kehasilan Kalam (berdasarkan copy ranji silsilah) adalah sebagai berikut :
    1. Paduka Seri Sulthan Seri Radja di Radja Alam Sjah.
    2. Paduka Maharadja di Radja Alam Sjah…..bersaudara dengan Puteri Intan Djohor.
    3. Paduka Radja di Radja Alam.
    4. Radja Nan Garang.
    5. Paduka Radja Nan Tjerdik.
    6. Jang Dipertuan Sakit Kaki.
    7. Paduka Jang Dipertuan Radja Lembang Alam.
    8. Tuanku Muda.
    9. Tuanku Sulthan Abdul Madjid.
    10. Paduka Daulat Jang Dipertuan Mohd. Ali Hanafiah.
    11. Paduka Jang Dipertuan didalam Negeri Pasaman Mohd. Siam, raja yang penghabisan, cucu dari Tuanku Sulthan Abdul Madjid.

    • saudara riza.. salam dari saya faisal hafiz. mohon agar dapat berikan maklumat kepada sy iaitu nenek anda iaitu siti zabedah. adakah ia pernah bertugas di radio tv indonesia? kalu baetul.. sila hubungi saya. 74 lorong 5, taman cahaya intan, bagan samak, 34950 bandar baharu, kedah, malaysia. sy berharap sangat anda membantu saya. kerana datuk sy penah berhubung dengan nama seperti itu pada tahun 50 dan 60;an dahulu.

      • assalamualaikum, faisal… bolehkah awak membantu saya….. atok saya bernama baharudin bin itam mat derus salah seorang putera raja yang melarikan diri kesemenanjung kerana (rahsia)…. saya ingin mendapatkan informasi tentang keturunan saya harap dapat dibantu… umur atok saya sekarang lebih kurang 70 tahun, atok saya ini anak yang tengah…

  61. assamualaikum…………sesiapa keturunan pagaroyung dari kelatan sila berikan maklumat sebab keluarga saya ingin mencari salasilah keturunan yg kian hilang….

  62. Dato' Ir. Tengku Ismail

    Salam sekelian
    Di Dungun , Terengganu , terdapat sebuah makam yang panggil Makam Nyang Nakhoda diatas sebuah buikt .
    Mengikut cerita mereka yang mendakwa keturunan Nyang Nakhoda ini , nama sebenar Nyang Nakhoda ialah Sutan Abdul Kari dari Pagarruyung yang melarikan diri sewaktu peperangan paderi disana .

    Boleh sesiapa memberi pertunjuk kepada fakta sejarah ini ?

    • Salam, Yg. bbhgia Dato Ir Tengku Ismail… fakta milik saya begini, asal keturunan sy yg melarikan diri itu mengikut arwah datuk sy, telah tiba di pantai melawi bachok kelantan, bersama dgn hulubalangnya yng di panggil tok wi.. (sejarah nama pantai melawi diambil dari namanya.) di kawasan bachok, besut dan sekitarnya terdapat ramai keturunan dari pagaruyung termasuk asal datuk moyang saya. kemungkinan yang di makamkan diatas bukit itu juga adalah salah seorang yg bersama moyang saya tiba di pantai tersebut. ada seorang lagi telah ke negeri pahang dan menetap disana. saya berhasil juga menemui ketrunan itu di pahang. mungkin boleh kita sama sama mengkaji lebih dalam lagi. email saya [email protected]. tq dato…

  63. Saya pun dikatekan keturunan diraja pagarruyung..tapi saya tak tau kat mane nk cari/mula..cume arwah moyang saya sblm die meninggal, die pernah bagi saya klue yang bapanya pernah menjadi raja / yang dipertuan pagaruyung..gelaran yang dipertuan ghani(wallahualam btol ke x)..mcm saudare di atas katekan..arwah moyang saya pernah didatangi org2 dari indonesia..tapi xtau ape tujuannye..sbb mase tu saya masih kecil..iaitu umo 4 tahun..saya sampai skrg masih lg tertanye2..siapa moyang saya sbnrnye..setau sy moyang sy berasal dari medan dan mereka dtg ke sini sbb berdagang..dimane arwah bapa moyang saya ade membuka kilang kain yg byk di batang kali, selangor sblm WW2..nama sbnr moyang saya adela siti aminah/aminah binti haji duali..kami juga mempunyai ramai keluarga di medan,indonesia..saya ade bertanyekan pd nenek saudara saya..tp mereka seolah2 xmo citer psl salasilah keluarge moyang saya..sy x pasti sbb ape..

  64. Salam kenal, saya sangat suka tentang budaya daerah apalagi berhubungan dgn silsilah, dan Saya sendiri masih keturunan orang minang. tapi saya sangat penasaran tidak ada yg dpt menjelaskan siapa dan darimana yg pasti mengenai silsilah. Yang saya tau mama saya mempunyai Bapak bernama Aladin bergelar Sri Bagindo Maha radjo, dan kakek dari Bapaknya bernama Badoe RAchim bergelar Bagindo Maharadjo. Saya sebenarnya juga sedang mencari sanak saudara yg masih bermukim disumbar dari pihak kakek saya untuk menjalin tali silaturahmi yang terputus apakah dengan modal nama dan gelar saja dapat terlacak…. mungkin diantara saudara2ku ada yg dapat berbagi informasi ……

  65. Assalammualaikum wr.wb..
    Saya saat ini berada di Sidoarjo Jawa Timur Indonesia. Mendengar banyak cerita dari teman-teman semua, saya jadi teringat kembali cerita dari paman saya yang bernama Masril, bahwa beliau sangat banyak tahu tentang silsilah keturunan kerajaan pagaruyung. Bahkan beliau diberikan informasi tersebut melalui “alam lain” ya apa aja deh namanya.
    Cerita Awalnya, 5-6 tahun yang lalu, beliau pualang kampung tepatnya di desa lampanjang kecamatan sunga limau kabupaten padang pariaman sumatra barat. Dikampung kami ada sebuah pusara keluarga, jika dilihat sekilas jumlah pusaranya hanya bisa dihitung dg jari, tapi setelah dibersihkan dan diamati dg seksama, ternyata ada banyak sekali pusaranya ada puluhan pusara, semua pusara-pusara tua. Nah diantara banyak pusara tersebut, ada salah satunya Raja Pagaruyung. Benar apa tidak saya pun nggak ngerti, karena om Masril selain melihat pusara tersebut, beliau juga dapat membuktikan beberapa benda kerajaan spt tambo dll. Jika mau kontak om masril silahkan hub ke no hp 08128099715 dan 087881290354. Beliau juga dapat berkah dari Allah SWT dapat mengobati segala macam penyakit melalui pendekatan di kepada Allah SWT, melalui Sholat dan membaca Ayat-ayat Allah SWT. Beliau keliling Indonesia untuk membantu saudara-saudara yang butuh pertolongan akibat sakit. Ada banyak hal/keganjilan yang saya rasakan dalam saya berinteraksi dengan keluarga di Lampanjang, saya merasa tidak ada satu pun saudara ninik mamak yang kandung (satu garis keturunan di kampung kami) dan hal-hal lainnya. Semoga kita semua diberikan petunjuk yang lebih jelas tentang silsilah keluarga besar kita semua. Amin. Salam dan sukses buat kita semua.

  66. Assalammualikum.. sedara sedari,,, kampung saya dirembau, dikaki gunung datuk… anda pernah dengar kisah keturunan dukun besar negeri sembilan dan saka harimau jelmaan kisah ini masih saya tercari2.., nk diceritakan seperti tidak masuk akal.. sesiapa tau cerita ini…, sedikit saya tahu cerita ini dari atuk saya sendiri yg skrg berusia 93thn, pernah juga beliau cerita kan kehidupan dmasa beliau kanak2…, mengikut cerita pak sedara dan mak sedara malahan arwah ibu ku sendiri beliau masih mewarisi.

    • Salam saudara Rizal,

      Adakah dukun tersebut digelar sebagai ‘Tok Endut’ ? Jika benar saya tahu serba sedikit mengenainya.

  67. apakah ada orang terkaya di batu sangkar dan kutoanau sekitar tahun 1950 tlong donk siapa nama nya mungkin ini bisa membntu saya mengenali kerabat saya di sana thanks

  68. Dato Haji Zulkifli Bin Haji Yaacob

    Moyang saya bernama Mantri Rajo berasal dari Pagar Ruyung. Mohon diperjelaskan siapa beliau sebenarnya jika ada informasi.

  69. ada sesaper yg boleh terangkan pada saya mengenai salasilah raja alam shah iaiti raja minang…. blh email kan pada saya [email protected].. harap tuan/puan blh bantu saya.. sekian terima kasih..

  70. nenek saya pernah menyebut tntg asal usul datuk yg drpd pagar ruyung. saya drpd kelantan. skang ni saya perlu siapkan assignment tntg asal usul kturunan saya. siapa dpt bantu, boleh email saya di [email protected]
    tq

  71. Assalamualaikum WrWb,,, saya sgt terharu membaca tulisan “mencari sanak” saudara saudara kita diatas dan ingin mencari silsilah keturunan dari minang kabau, dan saya sgt bangga mrk masih mengaku keturunan minang kabau, mrk sgt ingin tau dan ingin mengenal kembali dan ingin mengikat kembali tali persaudaraan dgn sanak saudaranya di sumatra barat, atau sanak saudaranya yg ada di minang kabau pagaruyung. menunjukan betapa kedekatan batin dan rasa bangga menjadi keturunan minangkabau walau jauh diseberang sana, walau jauh dinegeri org, walau mrk bernegara sendiri tetapi kita pahami mrk merasa dinegeri org, yg batinya menangis dan bertanya dalam hati dan jiwa “dimanakah asal ku, ayah ku, dan ibu ku, kok kami ada di negeri org, tangisan batin sedih yg kita pun juga ikut bersedih, sebagai org minang yg ada di indonesia saya sgt sediih mendengar jeritan dan tangisan batin itu, mari sanak saudara ku yg ada di Minang kabau khusus nya dan di indonesia umumnya, khusunya Masyarakat asal Pagaruyung membentuk suatu wadah utk persatukan dan membimbing mrk menemukan sanak saudaranya di pagaruyung, mari kita sambut mrk dgn suka cita,, saya asal muara labuh sungai pagu juga punya mamak ibu saya negeri sembilan yg telah terputus hubungan setelah mrk telah tiada semua. salam kpd org Minang Malaysia, kita bersaudara.. Wassalam Darwien Darwies,, Jakarta

  72. Assalamualaikum wr wb,
    Saya lagi mencari silsilah keturunan nenek moyang, gundah hati ini memikirkan nenek moyang saya yang kata ibunda beliau dari pagaruyung. Tergugahnya hati ini setelah saya pernah bermimpi pergi berkunjung ke sebuah rumah yang tinggi sekali tangganya. Tetapi sayangnya tak pernah berucap siapa nama nenek moyang saya, beliau hanya berucap “Datok” . Maksud hati hanya akan bersilaturahmi dengan anak keturunannya dan berkunjung ke makam beliau. Ibunda saya ada di jawa. Eyang putri saya bernama Rohmi bersuamikan orang jawa Tupiani. Eyang putri saya anak tunggal. Ibunya eyang putri saya panggilannya “Nyai” beliau keturunan pagaruyung bersuamikan orang jawa bernama Eyang Joyo. Beliau dua perempuan bersaudara kala itu menuju ke jawa bersama orang tuanya. Ibunda saya tidak tahu siapa nenek kakeknya, karena ibunya ibunda tidak pernah bercerita( karena saat itu sangat ketakutan dengan tentara jepang, kata ibunda eyang putri ini cantik sekali sehingga badan dan mukanya harus dikasih lumpur dan warna hitam dari panci yg belum dicuci). Itulah sekedar cerita yang tersisa karena sudah tidak ada lagi yang bisa di cari dan di kembangkan informasinya silsilah keluarga saya. Jadi agak pelik. Apabila ada yang bisa dan mau membantu saya untuk menemukan nenek moyang saya bisa hubungi saya [email protected], Sebelumnya saya mengucapkan banyak terima kasih.
    Wassalaualaikum wr wb.

  73. Asalamualaikum……saya dari Pahang Malaysia masih tertanya-tanya, adakah benar saya ini dari keturunan raja-raja dari minangkabau. Arwah ibu saya pernah menceritakan bahwa arwah moyang saya bernama Pakis Ali dan sudaranya yg lain telah lari ke Malaysia ketika dahulu sewaktu terjadi perbalahan di sana. Arwah ibu saya pernah menyatakan bahawa kampung arwah moyang saya di Kg.Sawah Lebar di Sumatera….Bagaimana untuk saya mengesahkan perkara ini ya…

  74. Assalamulaikum buat semua, saya begitu berminat sekalin ingin mengetahui lebih lanjut tentang salah silah keluarga kami yg berasal dari Istana Pagar Ruyung. Saya berasal daripada Pulau Pinang dan skrg menetap di Kuala Lumpur. Semasa kecil nenek saudara selalu ada menceritakan bahawa mereka 3 beradik (1 lelaki (atuk saya) dan 2 adiknya lari dr Sumatera bersama bapa mereka setelah ibu meninggal sewaktu kecil. Nama atuk saya, [email protected] bin Mat Ali dan dua adik perempuannya bernama Putih Binti Mat Ali dan Chik Binti Mat Ali. Nenek saudara selalu menceritakan tentang bagaimana mereka lari ke dlm hutan dan hingga sampai ke Pulau Pinang. Saya tak sempat mengenali atuk saya sbb beliau telah meninggal dunia sebelum saya dilahirkan. Dan kedua nenek saudara telah lama meninggal dunia. Moyang saya bernama Mat Ali Bin Laksamana [email protected] Saya difahamkan barang kebesaran diraja masih berada bersama keluarga Haji Umar di Alor Setar. Semenjak tahun lepas saya didatangi oleh “Panglima Selempang Kuning” secara ghaib dan muncul didlm gambar dirumah saya dan adik perempuan saya 2 minggu yg lepas dgn x sengaja semasa melawat rumah rakannya dan ibu rakannya terus menjerit memanggil adik saya “yg berdaulat panglima selempang kuning” dan adik saya dengan tiba2 bole bercakap dgn sendiri dlm keadaan sedar bahawa beliau mengakui bahawa beliau hadir hanya untuk menjaga anak cucu drpd keturunan diraja Pagar Ruyung” . Saya masih kurang pasti asal drpd keturunan mana di Pagar Ruyung. Makam keluarga atuk saya dan bersama2 yg lain diantaranya ada yg bernama “panglima” masih berada di Pulau Betong, Pulau Pinang. Saya boleh dihubungi di emel (Aleeya) [email protected]. Cuma x mengerti sbb kebelakangan ini byk terasa akan kehadiran “panglima selempang kuning bersama harimau”

    • Salam,
      Saya tak tau nak mula dari mana..yang pasti saya amat berminat ingin mengetahui kisah nenek moyang saya.. arwah ayah saya pernah menjejaki kaki ke bumi minang dan disambut payung kuning pada tahun 80-an…saya tidak tahu sama ada bonda mengenalinya ataupun tidak.(saya telah menghantar dokumen ke facebook bonda) ,..
      Lagi membuatkan hati saya berkobar ingin tahu adalah setelah menemui sepucuk surat yang dihantar dari saudara di sana yang inginkan kami sekeluarga menetap di sana..buta pengetahuan, ayah saya adalah generasi ke-3 dan lahir di Malaysia setelah nenek dan datuknya beramai2 berhijrah ke Gombak, Selangor.
      Mengikut Ranji yang dimiliki keluarga, terdapat pengsahan meterai dari Republik Indonesia…
      ia adalah satu ranji lama bertulisan tangan oleh(M.K Dt Tambandoro)-jika tidak silap bacaan pada tulisan yang bersambung
      Ianya tercatat nama PUTRI RENO BULAN (ABD. HAMID adik)-PUTRI JAUHARI-PUTRI NAN BALUKIH-PUTRI CINTO KAYO-DT. BANDARO – DT. PUTIAH MATO – DT GEGER – Dt. Dunia ambondarih -Saiti Saliah – Dt. Mangguang Nan Remeh – Dt. Mangguang Tunjah Pahlawan – Si Dwi Laras – Di Tanjak – Dt. Ibrahim – SAIRAH – SI UBUANG- SI LAPIAK – SRI HAJI – SI PAYUANG – LINDUANG – PANGADUAN – DT. GALOMBANG – M.ALI III – DT. JAAD – BAINI – MURID – NAWI – JUMAH – SUDIN – MANAN – SINSIH – RASUL – DAN BANYAK LAGI NAMA TERDAPAT….MUNGKIN ANTARANYA SAUDARA MARA ANDA JUGA…

      DAN SAYA DARI SRI HAJI
      ANAK2NYA : PAYUANG, NURRAHMAH , LINDUANG

      dari Payuang :
      Kasai (kata isi surat di malaysia) ; Siti Amah dan Maymunah

      dari Nurrahmah:
      Jalinah (nenek kepada si penulis)
      dari Jalinah
      ; Darima (anaknya Dawiyah -dawiyah ada 8 org anak) ; Rasyid (di Malaysia gagal dikesan) ; Zainab (ibu penulis)(Zulbaidar, Yunizar, Charul, Sulastri, Darnizal, Sukmawati, Elvizurefni) .- Halus (di Malaysia)

      Dari LINDUANG :
      SUDIN
      IDRIS
      RIDWAN
      PARALAHAN
      PANGDUAN (MOYANG SAYA-ATUK KEPADA AYAH SAYA ROSLAN BIN HAJI MOHD ALI, IBUNYA LIJAH BINTI PANGADUAN BERKAHWIN SEPUPU)
      MANAN
      SINSAH (DUDUK DENGN PENULIS)(ADA 4 ORG ANAK NAWI, ABDULLAH, M.ALI, RASUL)

      ITUJELAH CERITANYE..hmmmp…nampak macam serabut (memang serabut pun)..abes nak buat mcm mane…x boleh nak upload file kan kat sini?eh?kalau ade sebarang maklumat nak tahu mengenai PutriReno Bulan dan Adik Beradiknya..:)

      boleh hubungi saya di email- [email protected]

  75. Moyang saya Mat Ali Bin Laksamana [email protected] berkahwin dgn (Nik) Ratnah anak kepada penghulu diraja Tok Nik Taha.

  76. salam semua kaum kerabat dari pagaruyung . di sini saya ingin memohon jika ada sesiapa yang tahu akan cerita tentang RAMBUT / AKAR yang terdapat di istana pagaruyung dan juga di seri menanti .. wasalam

  77. menurut anda siapa dang tuanku sultan remendung putra bunda kanduang yg menikah dg putri bungsu (anak rajo mudo rajo megat sutan saktai rajo jonggor) dan menurut anda siapa rajo mudo rajo megat sutan saktai rajo jonggor itu

    • Tuanku Putri Bandari Puti Reno Desma

      Dang tuanku adalah adik kandung dari cindua mato atau raden aditia warman putra bundo kanduang dan andiko panjang gombak (raden wijaya) raja majapahit. dang tuanku dan puti bungsu meninggal dunia karna tidak tahan akan kehilangan putri satu-satunya puti andam dewi dan putranya sutan pengaduan. puti andam dewi ditawan oleh keluarga madunya ibu limbak tuah karna mereka ingin limbak tuah putra dari dewanan gombang yang memiliki 3anak dari ibu yg berlawanan
      1. sutan pengaduan
      2. limbak tuah
      3. putri mekah
      Bantuan yg diberikan limbak tuah kepada saudara tirinya itu hanyalah sandiwara belaka, tujuan pertama bagi mereka adalah ingin menjadikan kedua”nya menjadi tawanan. jadi puti andam dewi dan putranya sampai saat ini belum tahu dimana rimbahnya. sebenarnya yg menawan mereka adalah orang yg berhubung dengan keluarga panitehan yg berasal dari pesisir selatan salido.

      CP : (082377547763)

  78. assalamualaikum semua…. saya salah seorang cucu kandung dari hasil perkahwinan atok saya yang kedua… atok saya bernama baharudin bin itam mat derus… saya ingin sekali mengetahui tentang keturunan saya… dan yang paling penting atok saya dapat balik ke istana untuk kali terakhir.. saya yakin dia begitu merindui istana dimana dia dibesarkan dan dilahrkan… menurut umi saya atok saya ada 5 orang adik beradik, dan dier anak yang tengah.. saya tak pernah berjumpa dengan adik beradik aatok saya (dari indonesia) kecuali seorang… tapi saya tidak mengetahui namanya… yang saya tau lelaki itu adik beradik atok saya… keluarga saya masih simpan salasilah keturunan raja pagar ruyung, tapi sudah lama tidak dikemaskini.. mungkin hanya ada sehingga nama adik beradik atok saya sahaja… salasilah itu disimpan dengan rapi oleh orang kepecayaan atok saya iaitu adik iparnya (adik nenek saya)… adik nenek saya sekarang menetap di pulau pinang… sekkiranya ader sebarang maklumat boleh add saya di facebook atau email… [email protected]…..saya nak keluarga kita bersatu balik, setelah begitu lama terjalinnya perpisahan… saya juga mempunyai saka keturunan atok saya… saya cuma ingin menjalin hubungan dengan saudara mara saya… harap kalian dapat membantu.. atok saya masih hidup, tetapi dia banyak mendiamkan diri bila saya tanya pasal ahli keluarganya…

  79. dari berbagai literatur dan tembo2 yg turun temurun dikabupaten lebong, yg menuliskan sultan remendung satu putra sri mahadiraja mempunyai putra sultan remendung 2 dg ibu putri sipanjang rambut 2, yg dipagaruyung dikenaal dg sebutan dang tuanku, yg menikah dg puti bungsu (putri rajo mudo gelar rajo megat sutan saktai di bendar agung, renah sekalawi, perwakilan ker pagaruyung) sekarang kab.lebong, selebihnya pernikahan dikisahkan dalam kisah cindur mato yg tak sesuai adalah kisah cindur mato yg menjadi raja disekalawi (yg benar menjadi raja disungai ngiang), dalam tembo2 keluarga yg turun temurun, dang tuanku sultan remendung 2 memiliki keturunan 2 orang: pangeran sarduni,(rajo mawang) dan putri sarduni (mereka pun memiliki gelar namun sayang sy lupa hehe), saat dewasa sutan sarduni kembali ke renah sekalawi mencari kakeknya tanpa ijin ibunya puti bungsu, dan disana ia menjadi raja pat petuloi yg ke Ii..sementara putri sariduni tetap dipagaruyung..dari sutan sarduni ke bawah itulah yg mendjadi penduduk kab lebong hingga ke sumbagsel (dikisahkan dalam banyak riwayat) namun kenapa lebong tak berbahasa minang?..dalam sejarahnya..bahasa yg digunakan tetap bahasa melayu minang, namun dalm sejarh berdirinya lebong dikisahkan pendatang yg datang dari serawak sekitar tahun 500 masehi dan berbarengan dengan orang2 dari majapahit dan hindia belakang/cina,.mengingat renah sekalawi masuk dalam wilayah pagaruyung (entah mana yg benar,,karena ada literatur yg menyebutkan dang tuanku adalah keturunan raja indra puro) mengingat penduduk yanga sudah menetap disana sudah pula mempunyai ajai2/kepala adat/suku, diadakan rapat yg melahirkan ker jang pat petuloi lemo ngen rajo (empat pemimmpin satu dg raja/rajanya perwakilan dari pagaruyung) raja jang pertama Rajo mudo gelar rajo megat sutan saktai ayahanda dari puti bungsu istri dari dang tuanku sutan remendung 2 (putro sipanjang rambut 2)

  80. itulah mengapa keturunan dang tuanku sultan remendung 2 tak berbahasa minang karena mengikuti adat setempat yang memang sudah ada lebih dahulu..salam dari jauh assalamu’alaikum

  81. Asslam..saya mahu tanya..arwah atuk saya pernah bagi tahu pada saya yang kami ini keturunan sultan pagar ruyung..kami dari keturunan puteri damai..adakah benar yang sultan mempunyai anak bernama damai? Tolong bagi tahu ya..

  82. asssalamualaikum,setelah saye membaca salasilah pagar ruyung,saye cukup berminat untuk mengetahui asal usul moyang saye,mengikut cerita emak dan atauk saya berasal dari padang tasak pagar ruyung,arwah moyang saye bernama abd majid bin ariffin bin panglima perang ibrahim,jika saudara atau saudari mengetahinya,bantulah saya mencari waris saya.

  83. Salam kepada semua waris Pagaruyung…Seronok sekali saya membaca cerita anda semua.Memang benar, kebanyakan keturunan yang ada di Malaysia sekarang ni berasal dari Tanah Sumatera dan Tanah Jawa yang kebanyakannya merupakan putera raja yang melarikan diri daripada diburu oleh musuh/penjajah.

    Saya juga tak terkecuali dan sehingga kini masih lagi tercari-cari akan salasilah keturunan sebelah ayah saya yang dikhabarkan berasal dari Pagaruyung.

    Moyang saya merupakan seorang pemerintah yang dijemput untuk menjadi Yamtuan ke-4 di Negeri Sembilan suatu ketika dahulu dan sesampainya baginda di Malaysia, ada perkhabaran mengatakan bahawa perlantikan telah berlaku.Kecewa dengan berita itu, moyang saya membawa diri ke Ampangan,Negeri Sembilan tinggal sehingga ke akhir hayatnya dan dimakamkan di sana.Malahan almarhum baginda juga merupakan orang yang pertama membuka kawasan penempatan di Ampangan tersebut.

    Beberapa tahun lepas, saya mendapat maklumat bahawa nama almarhum moyang saya ada persamaan dengan nama gelaran yang diberi oleh penduduk di Rembau Negeri Sembilan iaitu Raja Embong.Tetapi seluruh kaum keluarga saya mengenali almarhum dengan nama Tengku Embong.
    Memandangkan almarhum tidak dapat menaiki takhta, maka satu upacara dinamakan ‘Tutup payung kuning’ diadakan bagi menandakan tamatnya perlantikan pada waktu tersebut.

    Makam moyang saya terletak di Sikamat, Seremban dan sebelum ini makam almarhum baginda terletak di seberang jalan bertentangan dengan Masjid Dato Kelana Petra Sendeng di Ampangan, Bukan itu sahaja, malah makam-makam kepunyaan keluarga almarhum (ada 4 buah makam) turut diletakkan di dalam kawasan masjid Dato Kelana Petra Sendeng, Ampangan. Negeri Sembilan.Pihak Jabatan Agama Islam Negeri Sembilan telah memindahkan makam almarhum kira-kira 20 tahun lepas ke Sikamat, Seremban.
    Beberapa barang persendirian seperti pending/tali pinggang diraja,keronsang milik almarhumah bonda Tengku Embong masih disimpan rapi oleh ibu saudara saya.

    Almarhum baginda dikatakan mempunyai 5 orang adik beradik lelaki kesemuanya dan saya masih lagi mencari akan salasilah yang terputus ini.Tetapi semua usaha saya menemui jalan buntu.Tidak pasti di mana harus saya mulakan pencarian ini.

    Lama dahulu (Dalam tahun 60 an) sewaktu arwah atuk saya masih hidup, ayahanda kepada Tuanku Muhriz , Almarhum Tuanku Munawir ada datang beberapa kali hendak berjumpa dengan arwah datuk saya bertanyakan perihal makam Tengku Embong ni. Khabarnya hendak di makamkan dalam kawasan pemakaman diraja istana tetapi ianya disambut dingin oleh arwah datuk saya.Apa sebabnya, saya pun kurang pasti.Sehingga kini pencarian salasilah saya terhenti disebabkan tidak tahu di mana harus saya mulakan pencarian.
    Dulu pakcik saya ada pergi melawat ke Istana Lama Seri Menanti dan nama almarhum moyang saya memang tertera di salasilah tersebut.Tetapi tak lama kemudian salasilah itu ditukar dengan yang baru dan saya tak dapat nak jejak nama moyang almarhum sebelumnya.

    Tujuan saya cuma satu, ingin merapatkan ukhwah sesama muslim dan dapat kenal mengenali di antara satu keturunan dengan yang lain.Sememangnya Islam itu bersaudara dan saya ingin merapatkan kembali jurang yang terpisah di antara kita.

    Jadi jika di antara saudara/saudari yang mempunyai persamaan , diharap dapat menghubungi saya supaya dapat merungkai persoalan yang lama bersarang dalam diri saya ini.

    Sekian, Wassalam

    • Hi Mira,
      Tah2 kita bersaudara. Mungkin arwah atuk sy Hj Sulaiman bin Hj Taib ni salah seorang dari 5 orang adik beradik laki tu. Kalau arwah msh hdp umr beliau sudah ratusan. Sbb masa arwah meninggal umrnye telah melangkau Seratus lebih. bpk sy pn kini dah 88thn. Sbb menurut bpk sy atuk sy pn ade dtg semasa pelantikan raja2 tapi atuk sy menolak utk ditabalkan menjadi raja. Menurut bpk sy arwah atuk sepupu dgn Tuanku Abdul Rahman N9. Bpk mereka adk bradik. Wallahhualam. Salah seorang keturunan kami ada simpan cop mohor pagar ruyung. tak silap nama pakcik tu Mansur. sy mmg dgr2 mcm tu je tapi tak amek serius. maaf kalau tersilap info. sbb mse dwg cte sy kck lg. ingat2 lupa. sila contact sy di emel [email protected]. tq.

    • puan.. klu menurut sejarah pada tahun 1824 dt klana kawal menjemput seorg anak raja dari istana gunung sahilan namanya yamtuan sati raja labuh. ayahnya yamtuan nan bakumih sultan shalahudin muningsyah sdra kandung yamtuan pandak raja beringin. beliau jadi yamtuan seri menanti 2 thn saja krn brselisih faham dgn dt klana.

      • Assalamualaikum En. Mohammad,

        Oh begitu ceritanya. Saya baru dapat tahu hari ni bahawa nama sebenar ayahanda kandung Yamtuan Raja Labuh sebab sebelum ni saya tak pasti dari mana asal usul salasilah Raja Labuh ni bermula sebab ada banyak cerita yang berlainan yg pernah saya dengar.
        Saya tahu ada pihak yang ingin menutup cerita sebenar perihal akan Almarhum moyang saya. Cuma saya tak dapat maklumat berkenaan bonda kandung Yamtuan Raja Labuh dan berapa ramaikah rombongan anggota keluarga almarhum sewaktu datang ke Negeri Sembilan dahulu.
        Almarhum memang tak pernah balik ke Gunung Sahilan selepas pemecatannya malah almarhum menuju terus ke Ampangan Negeri Sembilan dan tinggal di sana sehingga akhir hayatnya. Makamnya dulu terletak di tepi jalan raya berdekatan dengan Masjid Dato Kelana Petra Sendeng tapi dah dialihkan ke Sikamat, Seremban sekitar tahun 90an.Jabatan Agama Islam Negeri Sembilan telah menghubungi ayah saya selaku waris almarhum untuk meminta izin memindahkan makam tersebut.
        Terima kasih banyak En. Mohammad di atas maklumat yang diberi. Saya amat menghargainya.

        Wassalam.

    • assalamualaikum…whatsapp sy di 011-3748 4988 atau fb.com/R Casha Sahara

      tqvm.

  84. ….Maaf saya terlupa nak menambah.Disebabkan almarhum moyang saya tidak dilantik menjadi pemerintah, maka almarhum melarang semua keturunannya memakai gelaran Tengku/Raja kerana pada pendapatnya mungkin gelaran ini hanya boleh digunakan oleh pemerintah sahaja.
    Maka, gelaran Raja/Tengku telah dibuang dalam keluarga kami.

    Ada satu lagi pantang larang di mana kami tidak boleh makan 3 jenis makanan iaitu:

    1) Ikan talang

    2) Kerbau balau

    3) Pisang raja udang

    Setakat inilah sahaja maklumat yang boleh saya kongsikan di sini.
    InsyaAllah jika panjang umur dapatlah kita bersua kembali.

    Wassalam.

  85. asslammualaikum…perkenalkan saya fitri,,boleh kah saya bertanya tentang sosok raja lenggang dari pagaruyung ? saya ingin menelusuri keturunan leluhur saya. saya sangat memohon info dari bapak / ibu semuanya…..saya berdomisili di sumatera barat sekarang. terimaksih byak saya ucapkan atas info yang diberikan.

  86. Asalam, saya mahu tahu tentang datuk bagindo malano nan itam..isterinya bernama tuo upik seingat sy mereka suku simabur bukit tinggi…moyang sy di malaysia bergelar Sutan Jerela….ada saudara dari indonesia yg datang berjumpa datuk sy dulu2 masa itu saya masih berusia 10 tahun bercerita…kami asal keturunan rajo minangkabau…saya cuma mahu cari kepastian!!!! apa lai nak dibangokan.. jika kita ada silsilah yg baik2 boleh diangkek utuk jadi somangat jati diri…di rumah juga ada tongkat berkeris yg dikatokan milik orang bosa2 disano….masa saudaro maro buat kenduri dirumah moyang di rembau…malam ada pelandok masuk rumah serah diri untuk kenduri…ada org cakap petando baik…tak pastilah…tapi memang mencari apa sobonanya keturunan kami ni…..terima kasih jika dapat bantu…

  87. 🙂 suka sangat-sangat baca komen anda. arwah nenek saya adalah antara yang dijemput pulang tapi nenek menolak ….

  88. siapa pernah dengar dengan nama Panglima Abas di Perak.. Mohon info jika ada sesiapa dari Perak yang tahu berkenaan dengan Panglima Abas ataupun keturunan nya.

  89. Salam hangat dari saya yang sangat tertarik membaca blog ini. Semoga budaya kita lebih dalam digali untuk kemashalatan ummat. Kampung saya indrapura sumatera barat. Suku saya Sikumbang. Nenek saya Puti Raitan Dewi.

  90. Raja Alam ( Panggilan kami,Raja Tiang Alam)>>
    Tengku [email protected] Zakaria adik beradik dgn Puti Sunnah>>Tengku [email protected] Ismail (masih hidup)>> Tengku Zainal Abidin (Ayah kandung aku)>> “Aku”, lahirlah aku pada nasab lelaki, Berjurai keturunan Raja Alam.

  91. salam sahabat sekalian . dari banyak-banyak komen yang telah saya baca . tapi tidak ada seorang pun yang menceritakan tentang ( RAMBUT @ AKAR ) yang di bawa sewaktu perang belanda lari ke tanah melayu dengan satu amanat sebelum ia di bawa bersama . ( RAMBUT @ AKAR ) tersebut Adalah tanda Pewaris sebenar kerajaan pagaruyung yang asal . Jika ada sesiapa yang tahu mengenai cerita ini boleh dikongsi bersama . tq

    • apa yang saya difahamkan, terdapat rambut sehelai sebatil. Datuk saya Sutan Banchi pernah menjaga rambut tersebut semasa pemerintahan Tuanku Mohammad. Rambut tersebut dipindahkan dari Istana lama Seri Menanti ke Istana Hinggap Seremban semasa pemerintahan Tuanku Jaafar. Ini diceritakan kepada saya oleh Pawang Diraja Dato Akil. Rambut tersebut dan keris kuasa bagaimanapun telah hilang(ghaib?) dari Istana Hinggap.

      • pernah saudara musa said mendengar cerita tentang keris panjang yang ramai orang mencuba untuk membukanya tetapi gagal dan tahun 2001 , ada salah seorang darinya telah berjaya mencabut keris tersebut di Jelebu . Keris tersebut kepunya Engku Fatima dan sebatang tongkat berkepala naga yg di beri nama Tongkat Seri banun dan kembarnya berada di langkawi .

      • Musa Said : terima kasih … kita sudah bersua dgn Tok Tua di N9 baru2 ini …

  92. Muhammad Zulhusni

    Assalam, asal-usul silsilah keluarga saya datang daripada Tanah Sumatera. Adakah ada kerabat-kerabat yang datang ke Tanah Melayu? Bolehkah diceritakan sedikit tentangnya jika berkesempatan?

  93. Assalamualaikum… Asal-usul salasilah keluarga sebelah arwah bapa saya adalah dari Pagar Ruyung tapi saya sendiri tidak mengenali mana-mana waris dari sana. Menurut bapa saya kakaknya masih berada di sana. Semasa datuk dan nenek saya datang ke Tanah Melayu makcik saya ditinggalkan di sana, manakala bapa saya dan adik2nya yanglain dilahir di Tapah, Perak. Sebelum ini keluarga bapa saya menggunakan gelaran Raja tetapi tiba di Tanah Melayu gelaran tersebut tidak digunakan lagi, sebabnya tidak ketahui tapi masih ada juga saudara2 yang lain yang masih memakai gelaran tersebut. Malah banyak juga adat-adat dan pantang larang yang dibuang seperti adat jejak tanah (pantang tanah) tapi bapa saya melakukan adat tersebut pada saya dulu. Malah keturunan kami juga diceritakan kisah tentang 3 jenis makanan yang dilarang makan iaitu:

    a) Ikan talang
    b) Kerbau balar
    c) Pisang raja udang

    Arwah bapa pernah liau menolak dipanggil balik ke sana tetapi beliau menolak. Bapa saya bernama Abdullah bin Basir bin Pandak Muda manakala nenek saya pula bernama Siti Aishah binti Sutan Nemas. Saya teringin sekali menjejaki waris2 di sana.

    • Amat sukar untuk menerangkan kaitan keluarga yang berasal dari Pagar Ryun g kerana amat ramai,Keluarga kami telah menyediakan satu salasila.di sini ,apabila saya telah memasukkan nama datok danmoyang saya..salasilah itu bersambong dengan salasilah ,kel.uarga kami di Pagar Ruyung. Datok Kami cucu Sultan Abdul Jalil Yam Tuan Garang,Yamtuan Sembahyang II Raja Adat Pagar Ruyung. kami dapat susul keluarga kami hingga ke Raja Kesultanan Minangkabau yang pertama.Saya cadangkan Siti menulis salasilah keluarga denmgan mengunakan website http://[email protected] akan berkait dengan salasilah dengan Kesultanan Minangkabau yang telah ada

  94. saya ingin tahu siapa datuk bungsu dan banyak dikata setelah datuk bungsu meninggal maka tak ada datuk-datuk yang lainnya. apa benar itu

  95. Saya ingin bertanya tentang Yang DiPertuan Batu Hampar. Siapakah isterinya dan keturunannya?

  96. saya berdarah raja minangkabau,saya kini mempunyai saudara di rembau dan semambu tunggal tetapi kami tak kenal sesama sendiri….!!!!tetapi saya tak pernah tengok salasilah keluarga saya tetapi yang saya tahu moyang saya SULTAN 3 bersaudara…..kini apabila saya berjumpa dengan atuk saudara saya baru saya tahu saya ini keturunan Raja Minangkabau…!!

  97. Ikut silah yang di simpan di Balai Janggo/Istana Silinduang bulan peraturannya adalah begini…

    – Raja Bakilap Alam/Sultan Alif 1 adalah anak kepada…

    – Tuanku Rajo di Buo 3 ( isterinya Puti Reno Suto Dewi ) adalah anak kepada…

    – Dewang Sari Megowano Tuanku Rajo Tuo ( isterinya Puti Reno Nalo Nali ) adalah anak kepada…

    – Dewang Sari Demowano Tuanku Maharajo Sakti 2 ( isterinya Puti Reno Rani [email protected] Ranggowani) adalah anak kepada….

    – Dewang Pandan Salasiah Banang Raiwano ( isterinya Puti Reno Kumuning [email protected] Maharani ) adalah anak kepada…

    – Puti Panjang Rambut 2 ( suaminya Hyang Indo Jati dari Sumanik ) adalah anak kepada….

    – Dewang Pandan [email protected] Maharajo Sati 1 (isterinya Puti Bungsu ) adalah anak kepada….

    – Puti Reno Dewi Sanggowani ( suaminya Rajo Dianjung anak Datuk Perpatih Nan Sebatang ) adalah anak kepada….

    – Adityawarman(isterinya Puti Jamilah/Puti Reno Jalito)

  98. Massuhaella Idris

    Salam semua, menurut ayah saya, beliau adalah dari keturunan Pagar Ruyung. Atuk saya bernama Hj Sulaiman bin Hj Taib. Arwah atuk sy dulu tinggal kat Sg Choh, Rawang. Kami ada buku salasilah keluarga Pagar Ruyung. Yg pastinya sy tak tahu kami ni generasi ke brapa sbb menurut cerita, keturunan kita ada berkait dgn Sultan Negeri Sembilan, Kalau anda nak kepastian yg anda adalah berdarah Pagar Ruyung, boleh la cuba angkat batu yg kini berada di Istana Meranti Kuala Pilah, sesiapa yg beketurunan Pagar Ruyung shj yg boleh mengangkat batu itu. Tak silap sy lokasi batu itu di istana lama Seri Menanti. Maaf kalau tersalah info. Ini apa yg sy tahu.

    • Hai..saya anak kepada Abdul Molob bin Haji Adam bin Haji Sulaiman bin Haji Taib..babah saya ada bgtau pasal batu kt istana tu and pasal cop mohor pagaruyong tu..blh tak kalo saya nak tgk buku salasilah tu..lagipun my mum side datang dari pagaruyong..my mum dari suku koto..if anything blh email saya [email protected]

  99. sesiapa yg ada info mengenai salasilah keturunan Pagar Ruyung, sila emel sy di [email protected]. TQ.

  100. sape tahu ape maksud pakeh munchak???? x silap tu gelar yg duberi kan??

    • assalamualaikum….nazreen boleh saya tahu bagaimana kamu tahu nama pakeh munchak tu?adakah kamu mengenali orangnya?adakah kamu juga keturunan pakeh munchak?jika ya siapakah anak2 pakeh munchak?

    • Assalamulaikum.nazreen siapa pakeh munchak tu dgn kamu…adakah beliau moyang kamu.jika moyang kamu ada memakai gelar pakeh munchak blh bhubung dgn sy.sy juga mncari waris keturunan moyang sy pakeh munchak .blh hubungi sy di no 017-954 9317.puan cahaya kasih

  101. apa asal suku simabur? siapa tahu tuo daso dan suaminya datuk bagindo melano nan itam……bantu saya…ada yg kata mereka dari suku rajo?

  102. aisyah Kutianyia

    saya ingin tahu, apakah bapak atau ibu (yang merupakan keturunan dari raja2 pagaruyung) mengenal seesorang bernama Sutan Muhammad Arief Alamsyah? apakah ia salah satu keturunan raja-raja pagaruyung?

    sebab sempat muncul informasi kalau dia merupakan salah satu keturunan raja alam pagaruyung…

    terkait beberapa hal, informasi ini saya butuhkan…harap hubungi saya di [email protected]
    terimakasih banyak sebelumnya..

  103. Di mna kah kubur rajo daulad
    ?

  104. Assalamualaikum dan Salam Sejahtera kepada semua,

    Alhamdulillah dipanjatkan kepada Allah S.W.T kerana pencarian saya selama 7 tahun berhasil dan saya telah menemukan nama gelaran sebenar yang digunakan oleh Almarhum moyang saya sewaktu Almarhum tiba di Negeri Sembilan satu ketika dahulu.

    Gelaran yang diberikan ialah RAJA LABOH / RAJA LABU / YAMTUAN SATI / RAJA SATI yang merupakan calon Yamtuan ke-4 untuk ditabalkan menjadi pemerintah di Negeri Sembilan. Almarhum tiba di Rembau sekitar tahun 1824 atau 1826 (Saya kurang pasti) dan difahamkan Almarhum juga bersusur galur dari keturunan RAJA MELEWAR.Tetapi malang sekali, perlantikan tersebut tidak berlaku disebabkan ada perselisihan dan penentangan dari anak-anak raja yang lain.Wallahu’alam.Kalau tak silap saya, nama Raja Laboh / Raja Labu ni dicatat di dalam buku Sejarah Tingkatan 1 cuma tidak dihuraikan secara terperinci.

    Syukur juga dipanjatkan ke hadrat Ilahi kerana pencarian saya ini telah menemukan dengan susur galur keturunan Almarhum yang bertempat di Rembau, Negeri Sembilan.Pencarian saya telah menemukan saya dengan keluarga En. Shah Nizam yang merupakan cicit dari susur galur Almarhum Raja Embong/ Tengku Embong dan Raja Melewar.Kalau nak diikutkan banyak lagi maklumat yang saya perlukan tetapi Alhamdulillah sepanjang 7 tahun pencarian saya ini telah menampakkan hasilnya walaupun banyak lagi maklumat yang harus saya cari tapi sekurang-kurangnya saya telah mendapat identiti moyang saya yang selama ni dirahsiakan sangat-sangat.Memang menjadi tabiat orang dulu-dulu untuk menutup rahsia dan seboleh-bolehnya tak nak seluruh keturunan cucu cicit tau perihal nenek moyang mereka.But as for me, I will not accept that since we are living in the new millennium.Ya, saya agak degil dan keras hati orangnya.

    Setiap kali kami pulang ke kampung dulu (Sebelum arwah atuk dan nenek saya meninggal) acapkali bila kami suruh ceritakan kisah hidup almarhum….apa yang kami dapat ialah “Kalau nak tau, pergi balik ke Pagaruyung”.Macam manalah kami nak balik kalau semuanya ditutup dan dirahsiakan? Tetapi Allah maha berkuasa dan membuka jalan untuk saya mencari dan menelusuri keturunan almarhum dan Alhamdulillah saya telah menemukan apa yang dicari selama ini.

    Menurut saudara Shah Nizam, keturunan Raja Embong ni banyak di Rembau dan almarhum juga bersusur galur dari keturunan Raja Melewar tetapi bagaimana perkaitannya, saya kurang pasti.Setelah almarhum ‘dipecat’ (Mengikut perkataan dalam buku Sejarah) telah dijalankan satu upacara ‘Tutup payung kuning’ di Astana Raja dan dikatakan almarhum pulang ke Pagaruyung. Well, the truth is he DID NOT return to his birthplace, instead he made his way to Ampangan Negeri Sembilan dan membuka kawasan di sana.Dan saya percaya ini berlaku dalam tahun 1832 ke atas.
    Tetapi saya pun tak tahu berapa ramai pengikut-pengikut almarhum sebab mengikut catatan Sejarah, bila Raja Melewar pertama kali datang ke Negeri Sembilan, seramai 3700 pengikut dibawa bersama.Kalau tak silap saya, salah seorang pembantu Almarhum bergelar RAJA KERJAN juga ada turut serta dalam rombongan tersebut. Wallahu’alam…saya pun kurang pasti kesahihan cerita ini.Almaklum sahajalah, sejarah dah hampir mencecah 200 tahun lamanya…

    Dalam 6 tahun sudah saya ada mendapat mimpi dan 2 kali ianya berlaku.Saya bermimpi saya berdiri di halaman Muzium Lama Diraja Seri Menanti dan melihat ke arah tingkat teratas (bilik kecil) muzium tersebut.Saya tak tau apa makna dan kaitan mimpi tersebut dengan pencarian saya.Dan pernah juga saya dengar cerita rambut sehelai penuh sebatil yang diceritakan oleh makcik saya.Maklumat lanjut tak pula saya ketahui.Cuma apa yang diberitahu, bila dimasukkan sehelai rambut tersebut dan dijampi oleh pawang diraja, maka penuhlah sebatil/sebekas apabila dibuka.

    Buat warga keturunan Pagaruyung, teruskan usaha anda mencari dan menelusuri susur galur anda.Berkat usaha dan kesabaran, InsyaAllah pasti berjaya.Mungkin satu hari nanti kita akan bertemu dan berpelukan kegembiraan dapat merapatkan ukhwah dan silaturrahim sesama leluhur.

    Salam ukhwah dari saya dan wassalam

  105. Saya mau bertanya kepada Ibu Puti Reno Raudha Tahib agar kiranya untuk mempelajari lagi CAP/STEMPEL MOHOR serta TAMBO yang ada di SELALI, Bengkulu.
    Mainlah ke group Kerajaan-Kerajaan di Minangkabau ini https://www.facebook.com/groups/112334018905394/

  106. Copy paste++++
    Raja Alif Chalifatulah ( 1617-1650) Rum Patualo bergelar Maharaja indra (1650-1714)…raja Gagar Alamsyah ( 1714…..lari ke Indra pura minta perlindungan lantas meninggal di Bengkulu?)…hayaaaaaa……Raja Minang…oh Raja Minangkobau or Pagaruyung kah?……
    Batal Suka · · Ikuti Kiriman · sekitar sejam yang lalu
    ————————————————————————-
    Sumber: https://www.facebook.com/groups/112334018905394/

  107. Saya dari keturunan raja tiang bengkok, jawa kerichi…ada sape2 tau

  108. Ass…saya berasal dari sumpur kudus ingin tau bagaimana dengan silsilah keturunan Rajo ibadat karena di Pagaruyung dikenal dengan Rajo Tigo Selo,,?

  109. Assalamu alaikum. Sudah banyak yang saya baca tulisan dan komentar dari saudara2 kami, baik yang ada di Indonesia maupun di semenanjung Malaysia. Semua bercerita tentang raja pagaruyung dan turunannya. Tujuannya hanya satu yaitu ingin kembali merajut tali yang hampir putus atau sudah putus, atau biang nan lah cabiak dalam satu wadah Silatur Rahim, semoga cita-cita mulia ini dikabulkan dan diberkahi Allah SWT, aamiin.
    Selanjutnya izinkan saya menyampaikan sebuah tulisan yang berisi cerita tentang suatu sejarah yang sudah hampir dilupakan(atau sudah dilupakan). 35 tahun yang silam saya mendengar cerita ini dari Almh nenek saya dan 14 tahun yang silam kembali diingatkan oleh Almh ayah saya, ceritanya tentang suatu peristiwa yang terjadi ditahun 1920-an (th pastinya tak ingat). Waktu itu di Pagaruyung kedatangan tamu Sultan dari Negeri 9 Malaysia dan ingin bertatap muka serta mengadakan pertemuan dengan Kerabat Rajo 3 Selo yaitu Raja Alam, Raja Adat dan Raja Ibadat serta Basa Ampek Balai yaitu Panitahan Sungai Tarab, Mukhudum Sumanik, Indomo Saruaso, Tuan Kadhi Padang Ganting serta Tuan Gadang Batipuh selanjutnya keluarga dari Pariangan tak ketinggalan DtBandaroKuning Limo Kaum. Tapi acara belum bisa dimulai walaupun semuanya sudah hadir, karena dari Rao-Rao yaitu Rajo Nan Paik atau pemangku ataupun utusannya belum datang. Maka diutuslah dua orang hulubalang untuk menjemput beliau ke Rao-Rao dengan pesan ” Jika beliau sedang tidur jangan dibangunkan, tunggu dia bangun sendiri. Jika sedang bekerja, tunggu dia selesai atau dia sendiri berhenti dengan sendirinya, dll” Singkat cerita, sesampainya di Rumah Gadang di Rao-Rao,beliau tak ada dirumah, yang ada hanya nenek saya tsb. Hulubalang tsb bertanya dimana beliau berada,jawab nenek saya beliau sedang disawah, apakah perlu di panggil segera. Kedua Dubalang tsb menjawab tak usah, karena seperti itu pesan yang dibawa, biarkan beliau sendiri yang pulang dan tak boleh diganggu.
    Perlu diketahui, saat itu yang jadi pemangku atau Tungganai dirumah Rajo nan Paik tsb yang tua seorang Lelaki Bernama Muhammad Thahir (Thaher) Lenggang Sutan yang biasa dikenal dengan panggilan Tohia Palagak Kupiah Sirah, Beliau ini mamak kandung oleh nenek saya tsb. Saat itu gelar Rajo Nan Paik tak ada yang memakainya sepeninggal kakek dari Mhd Thahir tsb. Beliau ini seorang yang cukup arif dan punya suatu kemampuan yang dapat merasakan adanya orang yang menunggunya dirumah, lantas dia berhenti bekerja dan kembali pulang. Dirumah beliau melihat ada duaorang tamu dan beliau sudah tahu siapa mereka, melihat dari pakaiannya lantas beliau sapa dan bertanya apakah sudah lama menunggu,yang dijawab sudah cukup lama. Kemudian beliau mengatakan tunggu sebentar karena akan pergi mandi. Selesai itu barulah beliau menanyakan apa keperluannya. Untuk diketahui, Hulubalang tsb datang membawa CERANA (CARANO) yang berisi pinang langkok/lengkap (sesuai adat minang).Setelah menyampaikan apa tujuannya, barulah beliau dan dua orang Dubalang tsb berangkat menuju Pagaruyung. Setelah beliau hadir, barulah acara bisa dimulai.
    Hal ini pernah saya tanyakan pada Bp Sutan Taufik Dirumah beliau didepan Istano Silindung Bulan tahun 2009 silam. Belia mengatakan tak pernah mengetahui dan menerima cerita seperti ini. Malah mengatakan bahwa Kebesaran Rao-Rao adalah pemberian dari Pagaruyung. Saya kemudian mengatakan kalau ceritanya benar dan tak diakui,maka musibah akan datang ke Pagaruyung, tapi jika tidak maka semua akan baik saja. Waktu itu saya datang dengan adik saya dan saya datang 15 menit lebih dulu dari adik saya, kemudian 15 menit setelah adik saya datang dan merasa cukup, kami KEMBALI PULANG. Kedatangan kami tsb terjadi 15 hari sebelum terbakarnya ISTANO BASA karena sambaran petir. Apakah cerita tsb pernah didengar oleh orang tua2 kita atau tidak, bahkan dikatakan pada saya kalau dipagaruyung mengadakan helat memotong kerbau,maka daging segantang sakapalo di antar kerumah Rajo nanPaik.Tapi saat.ini sudah cukup banyak Nagari yang saya datangi dan bertanya, baru 3 orang yang menerima cerita in dari tempat yang berbeda.
    Untuk diketahui, saat ini saya diberi Gelar oleh Kaum saya adalah Rajo Nan Paik. Gelar ini baru dilewakan saat saya baralek.walaupun gelar tsb sudah diberikan oleh Mamak/Tungganai kaum kami 7 tahun sebelumnya. Kepada saudara2 yang ada menerima atau mendengar cerita atau sejarah Rajo nan Paik, kami mohon diberi informasinya. Karena saat ini kami minim bukti tertulis karena semenjak Rumah gadang kami terbakar tahun 1927 silam, semua bukti tertulis dan benda pusaka, Raib tanpa bekas. Walaupun Rumah gadang kembali dibangun dan selesai th 1929 dan sampai saat ini masih berdiri walaupun dalam kondisi sudah mulai banyak yang rusak dimakan masa. Peninggalan yang ada saat ini haya sebuah TABUAH LARANGAN SIGOGA ALAM yang kondisinya juga sudah sangat memprihatinkan (Usianya sudah lebih 400 th) dan Pamedan/medan bapaneh. Sekian dulu tulisan dari saya dan mohon maaf jika ada yang salah dalam uraian ini baik isi, kata maupun kalimatnya.
    Assalamu alaikum warahmatullahi wabarokatuh.

    • Saudara MAKHFUZ,amat banyak saya menenerima saya meeriima pertanyaan tentang bhubungan persaudaran dengan keluarga di Pagarruyung..Pertanyaan bagini sukar di jawab kerana kekeranhgan maklumat.Saya mencadangkan.,dsaudara atau sesiapa yang i gin mengetahui hubungan persaudaran demikian,perlu men yediakan salasilah keluarga mereka kemudian masokkan ke dalam GENI .mengunakan web http;//@yahoo.Geni..com.my.apabila tellah diturunkan ia akan bergabong dengan salasilah lain yang adakaitan nama dan keluarga nya.Kami telah key in salasilah keluarga kami dsamenjak empat tahun lepas ,Sekarang kami trelah ada 5000 nama dalam salasilah ini yang terus berkaitan dengn keluarga kami di Minangkaabu dan Berunai,diSemenanjong,kami dapat kaitan nya dengan keluarga di Kelantan,Pahang dan Johor,Pada mula nya kami mulakan dengan salasilah doNegei XSembilan.-Dato
      Ibrahim .

  110. As salam kepada semua berada di Pagaruyung dan di Malaysia. Nama saya Shamsudin bin A.Rashid bin Sadeh bin Dato’ Pawang Limbo bin Ibrahim. Kami sekeluarga sedang membuat Salasilah keluarga Keturunan kami untuk mencari saudara mara yang terputus hubungan samaada di pagaruyung atau dimana saja untuk menyatukan kembali silatulrahim yang terputus sekian lama. .Ada beberapa tanda yang ditinggalkan oleh moyang kami seperti Pending, Keris, Badik dan Tombak untuk pengenalan keluarga. Informasi yang dikongsi atau diberi didahulukan dengan ucapan TERIMA KASEH. Semoga Allah merahmati kepada semua…..amin

  111. Saya salah satu keturunan Palimo Garang dari Pagar Ruyung ,pada th 1985 saya berkunjung ke istana disana ada tertera pada sisilah yg di pajang nama Palimo Garang ,tapi sisilah diatas gak ada nama Palimo Garang,untuk yg mengetahui mohon penjelasa

  112. mohon penjelasan keturunan raja pagaruyung yang menikah dengan puteri kerajaan jambi pada jaman penjajahan belanda?

  113. faisal hafiz gelar (Syed Kamaludin)

    Salam kepada semua, pewaris pewaris pagar ruyung… pertama saya mengucapkan syukur kepada Allah kerana masih dipanjangkan umur dan dapat menulis disini.
    Alhamdulillah, saya telah ketemu dengan keturunan / salasilah keluarga saya di Sumatera Barat. Rancangan seterusnya ialah, pergi berjumpa dengan saudara saudara saya disana.
    rupa rupanya saya dari garis Kerajaan Pasaman.
    Trima kasih Tok Reza G. (Taraf Datuk saya) Disini kena panggil Tok hehehehe…
    silsilah yang dieri telah saya perbaharui semula agar senang dibaca.

  114. betul datuk garang berasal dari bagaruyng.beliau adlah salah seorang yg di cari oleh kaum paderi ketika itu yg di pimpin tuangku lintau.karna beliau salh seorang yg tidak mau msk islam.dan akhrnya mengirap /lari dari kejaran paderi.tpi itukan dulu kni kta sdah islam smua.smga saudara drahmati allah.dn kta ttp msti bgga jd anak2 ktran minang.krna kta pnya jwa yg menglir darah 2 terhrmat.marilah kta bngun pagaruyung kmbli sprti masa2 nya dlu.agr minang kmbli jdi pmmpin d sumatra tengh.

  115. Assalam wrb saya dari kalimantan barat ,saya nak sedikit mencari informasi ,tentang kerajaan pagaruyung ,soalnya saya masih mencari silsilah saya ,karena orang tua saya sering bercerita tentang bukittinggi ,dan belio sering berkat bahwa kakek saya masih keturunan langsung dari kerajaan bukittinggi ,kakek saya bernam .H.muhamat .yunus.dan adiknya bernama ,Zainal Abidin pemain bola tempo doeloe yang cukup kesohor di era tahun 1930-an.mohon sekiranya saudara bisa membatu saya untuk menyambung silahturahim yang terputus
    https://www.facebook.com/BoRneo2010

    • Maklumat yang saudara beri ini tidak mencukupi,sila key ini web Kesultanan Minangkabau ,kemudian cari dalam search mana mana nama keluarga saudara yang dahulu ,munking dapat di ketahui.say7a telpah berbuat demikian ,hasil nya saya dapat ketahui nenek saya 13 tingkat di atas.In shaa Allah

  116. slm. saya dari kelantan. moyang saya memberitahu yang dia berketurunan dr 3 org raden (anak raja) yg membawa diri ke tanah melayu. katanya seorang berhenti di singapura, seorang di kelantan dan seorang lagi naik ke utara mungkin bangkok. kami tidak tahu asal keturunan ini sehinggakan arwah ayah saya selalu sakit. bila di bawak kepada pakar perubatan tradisional ada dua orang yang mengatakan ayah saya dari keturunan raja/raden dan perlu melakukan ritual tertentu seperti membalut nisan (seingat saya ) keluarga keturunannya dengan kain kuning. satu satu lagi memberitahu arwah ayah yang dia mendengar orang bermain gamelan di telinganya setiap kali menyentuh ayah saya untuk diurut. arwah ayah tidak pernah berbuat apa2 berkenaan hal ini sehingga dia meninggal dunia. saya sekarang sedang dalam proses mengkaji dan membuat kajian susur galur keluarga. moyang ibu saya dari sumatera dan kami telah dapat hubunngi keluarga disana. cuma keturunan ayah saya sahaja yang tergantung…

    • faisal hafiz gelar (Syed Kamaludin)

      razhan.. demo call kawe… 019 5514375.. nok bual sikit hal nih.. kalu buleh segero…

    • Setahu saya bahwa gelar Raden tidaklah di pakai oleh kaum minangkabau. Itu merupakan gelar pada masyarakat jambi,palembang, jawa,sunda,madura dan banjar. Di minangkabau hanya ada gelar datuk, sutan, sidi, bagindo, marah , angku , rangkayo, puti, siti dll. Jadi saya rasa anda berada dalam forum yang kurang tepat. Tks

    • assalam razhan, moyang sy Raden Mustapha, sila hubungi sy whatsapp 011-3748 4988 atau facebook / R Casha Sahara

  117. assalamualaikum… saya raja azwan bin raja ahmad… saya berminat nk join… arwah datuk saya (raja ibrahim bin raja omar) ayah saya penah tunjukkan makam raja ahmad di kg padang rompin pahang. terdapat 3 kubur tak silap saya kubur raja ahmad anak perempuan nya dan isterinya… emmm saya berketerunan minang kabau pedang raja masih ada mak saudara saya simpan… emmm siapa tahu tentang keterunan kami… dulu arwah penah cerita tentang raja ahmad lari kew malaysia…

  118. assalamualikum…ada yg tau tentang labay QUNUT?suku piliang dari pagaruyung..zaman belanda lari ke kepri(moro) dan cerita piring jadi sampan,pedang tiang dan alqur’an jd layarnya..jg tentang panglima si kuning..email sy [email protected]

  119. Assalamualaikum…. Saya ingin bertanya tentang keturunan saya juga dari pagaruyung… Dari keturunan Syeh jenal… 6012-451 8283 nombor telefon saya

  120. Assalamualaikum….saya dari Raub Pahang,saya telah diceritakan kepada saya bahawa ninik moyang saya berasal dari tanah minang….dalam salahsila keluarga saya ,terdapat nama Maharaja Mar Muhammad dan anaknya bernama iskandar bersama2 4 yang lain…saya telah memeriksaan salahsilah saya …yang saya adalah generasi ke 7. senarai susur galur ada di Kampung Gali Tengah….dan juga dipercayai juga terdapat kubur kerabat diraja disana….dikabar kan juga pewaris tahta mingkabau di negeri sembilan pernah cuba melawat kuburan ini tetapi dibatal atas sebab2 tertentu tidak dinyatakan dengan jelas.Minta sesiapa boleh menerangkan nya…..

  121. Al Jannah sebagai salah satu sentra pembelajaran dasar mendukung pengenalan budaya di Indonesia, dengan mengadakan acara Harmoni Budaya Betawi dengan harapan dapat turut serta meningkatkan rasa cinta terhadap salah satu kebudayaan di Indonesia yaitu budaya Betawi.

    http://harmonibudayabetawi.wordpress.com

  122. Saya dari keturunan syeh jenal gunung payung,sumatera. Isterinya khotima puteri ke 3 kerajaan pagaruyung

  123. Syeh jenal gunung payung berkahwin dengan khotimah puteri ke 3 kerajaan pagaruyung,.. Ada yg tahu tak…?

  124. Assalamualaikum kepada semua. Saya sekadar ingin tahu jika keluarga diraja Pagaruyung mempunyai pertalian dengan keluarga diraja dari Palembang sebab menurut salah seorang kurator Muzium di Palembang mengatakan bahawa adik kepada salah seorang Raja di Palembang dihantar ke Pagaruyung (Tetapi tidak pasti sama ada untuk ditabalkan menjadi raja di Pagaruyung ataupun sebaliknya) kerana apa yang kita ketahui mengikut sejarah, Palembang merupakan tempat berkembangnya institusi diraja sebelum kejatuhan empayar Sriwijaya.

    Saya mohon pencerahan dari saudara ataupun saudari mengenai perihal ini.
    Sekian.Wassalam.

  125. Salam kepada semua.

    Baru-baru ini saya mendapat maklumat melalui makcik saya tentang kerabat Raja Laboh yang telah bermukim di Pahang dan Johor. Mengikut makcik saya lagi, ada beberapa buah makam lama (dalam lebih kurang 5 buah kesemuanya) masih tersorok di dalam belukar di sekitar Ampangan. Salah sebuah makam tersebut merupakan adinda kepada Raja Laboh iaitu Raja Wahid.

    Saya juga dapat tahu bahawa moyang perempuan saya iaitu Almarhumah Salamah memainkan peranan sebagai ‘Bundo Kanduang’ kepada Raja Laboh semasa hayatnya. Perkara lain yang saya ingin kongsikan di sini ialah mengenai tambo milik keluarga kami. Malang sekali ianya telah dihanyutkan ke sungai oleh moyang perempuan saya, Saamah binti Mohd. Yatim sebelum dia meninggal dunia. Terdapat 2 tambo, satu daripadanya bersaiz agak besar dan satu lagi kecil. Kedua-dua tambo ini mempunyai penutup di mana makcik saya menceritakan selalunya moyang saya (Saamah) akan membentangkan tambo tersebut dan mula bercerita perihal keturunan keluarga kami.

    Sebelum saya meneruskan perkongsian maklumat, izinkan saya membuat sedikit pembetulan di sini. Pending diraja yang saya katakan dahulu bukanlah milik bonda Raja Laboh akan tetapi ianya milik moyang lelaki saya ( suami kepada Saamah) yang bersusur galur dari SULTAN MAHMUD BADARUDIN KE II yang berasal dari Palembang. Sultan Badarudin juga dikenali sebagai Raden Hassan.

    Semasa hayatnya, Almarhumah Saamah selalu bercerita mengenai asal usul keturunan kami yang kononnya dari Wan Empuk dan Wan Malini
    Sebenarnya tak banyak kisah yang saya tahu mengenai Wan Empuk dan Wan Malini melainkan saya mencarinya dengan bantuan Google.

    Dipendekkan cerita,dua minggu lalu ayah saya telah pergi bercuti ke Palembang dan tujuan dia ke sana adalah untuk melawat tempat-tempat bersejarah dan makam-makam keturunan diraja di Bukit Siguntang. Maka apabila ayah saya sampai ke makam (Saya kurang pasti yang mana) dia telah disambut oleh seorang wanita tua yang dipanggil ‘Nyai’. Nyai tersebut merupakan penjaga makam di sana dan Nyai tersebut memang telah bersedia menanti kedatangan ayah saya dari Semenanjung kerana mengikut katanya gerak hatinya telah tau ada orang ‘serumpun’ nak datang. Bagi membuktikan ayah saya merupakan serumpun, sebatang kayu diukur ke badan ayah saya dan kayu ini akan membuktikan sama ada seseorang itu mempunyai susur galur kerabat diraja ataupun tidak. Terbukti nyata, ukuran di badan ayah saya menepati syarat Nyai itu. Menurut Nyai itu lagi, dia juga selalu menerima kunjungan dari Istana Seri Menanti dan Dato-dato Klana dari Negeri Sembilan.

    Malah, penjaga muzium di Palembang yang mengesahkan saya bersusur galur dari SULTAN MAHMUD BADARUDIN KE II berdasarkan reka bentuk dan corak pending tersebut. Gambar Sultan Badarudin ini juga diabadikan pada matawang Indonesia 10000 Rupiah.
    Kalau tak salah saya kerabat diraja Perlis juga mempunyai susur galur Sultan Mahmud Badarudin ni.

    Baiklah sampai di sini dahulu perkongsian saya mengenai salasilah keluarga kami.
    In Shaa Allah jika diberi kesempatan saya akan menyambung maklumat di masa akan datang.

    Wassalam.

    • Salam Sdri,
      Boleh saya tau kaitan moyang sdri Saamah Mohd Yatim dgn Raja Labuh? Says sedang mencari data tentang Mohd Yatim yg datang dari Lintau Buo antara 1860-1870. Abaikan saja jika tiada kaitan.
      Tksh

      • Waalaikumussalam En. Mohammad.

        Moyang saya Saamah merupakan pangkat anak saudara (mengikut cerita yang saya dengar) kepada Raja Labuh ni. Moyang saya yang bernama Salamah merupakan ibu saudara kepada Raja Labuh menurut cerita makcik saya. Berkenaan dengan Mohd. Yatim pula saya masih kurang pasti cuma apa yang boleh saya katakan ialah berkemungkinan besar dia datang dari sana, memandangkan tiada seorang pun dari kerabat Raja Labuh berasal dari Negeri Sembilan. Sebab setiap kali kami membuka cerita mengenai hal salasilah dan keturunan, kami disuruh balik ke Indonesia jika ingin mengetahui hal sebenar.

        Secara jujurnya, saya sendiri pun masih kabur dengan cerita salasilah keturunan ayah saya ni memandangkan banyak cerita atau hubungan kekeluargaan dah banyak yang terputus. Kebanyakan orang yang mengetahui cerita ni dah meninggal dunia. Jadi mungkin maklumat yang saya dapat pun masih samar-samar.

        Cuma saya nak berkongsi satu lagi cerita di sini. Ayah dan kedua orang kakak saya pergi ke Riau semasa cuti Tahun Baru Cina tempoh hari dan berkesempatan melawat Istana Gunung Sahilan. Menurut cerita ayah saya, sewaktu tiba di perkarangan Istana tersebut, dengan tidak semena-mena kakak saya dan pemandu teksi terkejut sebab mendengar LETUPAN MERIAM seraya ketibaan ayah saya di Istana tersebut. Pemandu teksi tersebut berasa agak takut dan gusar sebab letusan meriam tu agak kuat akan tetapi tiada satu pun replika meriam di kawasan Istana tersebut…melainkan meriam lama yang terletak di dalam Istana. Kakak saya ada mengambil gambar meriam tersebut dan anehnya meriam tersebut bukannya terletak di atas tanah, tetapi disandarkan ke dinding.

        Aneh bukan? Menurut pemandu teksi tu letusan tu berkemungkinan ingin ‘menyambut’ kepulangan atau kedatangan ayah saya ke Istana tersebut. Peristiwa letupan meriam telah sampai ke pengetahuan Tukang Kunci Istana dan Bapak Lurah (Ketua Kampung) dekat Gunung Sahilan dan dia berhasrat ingin bertemu dengan ayah saya tapi tak kesampaian sebab masa tu dia agak sibuk menguruskan hal di pejabat.

        Walau bagaimanapun, jika En. Mohammad ada sebarang komen atau cerita, sudilah kiranya berkongsi di sini atau melalui email saya,
        [email protected]

        Terima kasih dan Wassalam.

  126. Sesiapa yg pernah dengar berita ada Raja Pagaruyung yg telah ghaib dan menjadi Wali Allah, adakah ini benar?

  127. asslmkum… saya ingin bertanya.. asal sya skrg dri binjai sumatera utara.. silsilah keluarga saya katanya dari batu sangkar. datu saya dahulu bernama TANZIRA (GELARNYA SUTAN PAGAR ALAM).. apakah gelar atau nama tersebut ada dalam silsilah kerajaan pagaruyung>>..?

  128. firdaus bin zainudin

    Salam semua, cerita dari arwah mak sy, datuk dulu raja hitam asal dari pagaruyung juga, diutus untuk mentadbir n9, tapi ada pergaduhan merebut tahta, lalu dia lari ke perak, pakaian biasa, membawa alat2 kebesaran, dan menjadi org biasa, kalau ada yg tau lebih lanjut menarik dikongsi bersama, menyambung silaturahim

  129. salam satu pagaruyong..keluarga saya masih menyimpan cop mohor yang diperbuat dari kayu. dan tulisannya ada perkataan pagaruyong..saya juga mahu mencari salasilah datuk saya..boleh hubungi saya 019-3645832 din.
    menetap di kl

  130. Assalamualaikum… Salam semua pada kerabat/keturunan Pagaruyung…Saya ingin bertanya andai saudara/saudari yg mengetahui Susur Galur nya Sultan Syed Abdul Rahman… Saya benar2 ingin mengetahui nya Tentang yg dikatakan sememangnya datang nya dari Kerajaan Pagaruyung. Terima kasih.

  131. assalammualaikum saya keturunan pagaruyong moyang saya raja alam, mencari salasilah keturunan.

  132. tante Upik, kenapa tidak pernah berkomunikasi dengan keluarga “Banu Intan” di Jakarta?

    Daughter of Sutan Mangun Tuah
    Mother of Siti Baniara; Siti Bariani; Siti Bidasari; Sutan Baharudin; Sutan Baharsyah and 5 others
    Sister of Raja Burhanuddin; Siti Reno Intan; Samsuddin; Baharuddin; Siti Halimah.

    http://www.geni.com/people/Siti-Baheram/6000000019466341595

  133. Kurang lebih 5 tahun yang lalu Saya pernah ziarah ke taman makam pahlawan kalibata (makam no 122), setelah saya tanyakan kepada pengelola makam, jarang sekali keturunan SAB yang ziarah ke sana.

    Bukankah kita (kalau mempunyai kesanggupan dan kemampuan) sebagai keluarga besar keturunan beliau, sepatutnya melakukan ziarah ke makam leluhur kita. Apalagi leluhur kita adalah satu-satunya Raja di Indonesia yang makamnya ditempatkan di “Taman Makam Pahlawan” tsb (selain dari raja kutai)? Satu-satunya Raja yang mempunyai “Cap Mohor” lambang kebesaran dan kejayaan masa pemerintahan beliau. Satu-satunya Raja yang istri keturunannya dihiasi dengan emas (sunting emas minang).

    Bersatulah keturunan Pagaruyung, tunjukkan kalau kita adalah keturunan dari salah satu Raja terbesar di Nusantara ini. Salah satu Raja yang memperjuangkan hak-hak rakyatnya, salah satu raja yang memerdekakan negeri ini. Salah satu Raja terbesar yang banyak mengukir sejarah di negeri ini.

    note:
    Keluarga Banu Intan adalah keluarga besar Pagaruyung yang mengikuti upacara pemindahan makam SAB dari Mangga Dua ke Taman Makam Kalibata bersama Almarhum Buya Hamka.

  134. Assalamualaikum.. saya sekadar nak mendapatkan maklumat jika benar sebab sebelah bapa saya berketurnan raja pagaruyung dimana suatu ketika dahulu sewaktu nenek saya mengandung kan anak perempua nya iaitu mak cik saya..nenek saya diziarahi oleh saudara dari indonesia yg mencari hubungan keluarga terputus. Dan tetamu itu juga berkata kalau nenek saya mengandungkan anak perempuan maka kena letak Puti dihadapan dan sekiranya lelaki letak Tengku.. maka sejak dari itu mak cim saya ada Puti dinamanya dan Pakcik saya ada Tengku..dan arwah atuk pon pernah memberitahu bahawa keluarga kami adalah keturunan daripada keturunan diraja minang melalui salah seorang kerabat yg memegang gelaran Datuk Paduko Nan Panjang..sekian..kalau ada maklunat sila emailkan kepada saya [email protected]

  135. Proud of our identity,,, pagaruyung adalah pewaris sah kerajaan melayu dan sriwijaya.. Hubungi saya di gmail [email protected] kalaw anda ingin tau sejarah dan silsilah pagaruyung

  136. Salam semua…sy ank kepada bayu yg dikatakn menetap di perak…sy seperti kalian semua tidak mengetahui salasilah keluarga…tok wan sy akhir menetap di bagan tiang…

  137. Assalamualaikum.. ayah sya dari keturunan suku tanah data dari Sri Menanti yg difahamkan oleh arwah moyang saya Haji Hassan Bin Pilih. Pd thn 2014,kmi di beritahu oleh arwah atok saudara sya sblm arwah meninggal dunia. Bahawa kami berasal dari keturunan Usuwiyah. Kmi cuba cari [email protected] di Istana Lama Sri Menanti. Dimana kmi hnya dpt melihat gambar2 Raja yg terdahulu mirip wajah adik beradik lelaki ayah sya. Ketika peristiwa Tuanku Jaafar mangkat hingga pertabalan Tuanku Mukris. Kejadian pelik telah berlaku di stiap rumah adik beradik ayah sya. Di sini kmi masih mencari siapa Moyang sya yg sebenarnya yg bernama Usuwiyah dan apa kaitan denga Istana Sri Menanti. Utk maklumat nenek sya bernama Senyum Binti Haji Hassan Bin Pilih. Arwah Haji Hassan Bin Pilih ketika hayatnya arwah sering ke Istana Sri Menanti dan di gelar sebagai Pawang Negeri. Sesiapa yg ada maklumat mengenai Usuwiyah diminta dengan jsa baik kongsi pengetahuan bersama kami. Terima kasih.

  138. assalamuailaikum..saya ingin mngetahui tentang salam bin ngah ..beliau juga salah seorg kutrunn diraja pgr ruyung

    • asbarudin bin kasim

      Assalamuaikum.saya keturunan raja pgr ruyung .menurut cerita itam mat derus adalah moyang saya .dia mempunyai 3 anak.maidin .nordin dan yeop ngah karim .nordin ada lah atuk saya. Anak kp kasim .yg pada masa itu pada zaman british telah larik ke malaysia .raja uteh bin raja ishak .untuk perjelasan boleh hubungi saya di talian 0122789415

  139. Salam. Kami Dari suku Biduanda. Berasal dari Pulau Pinang. Saya ada berjumpa dgn Sultan Taufik di Istana di Padang pada tahun 2014.

  140. Ada siapa2 tahu mengenai salasilah pendekar malim bin pendekar sati?

  141. Ass…..saya mau bertanya siapa tau ada yg tau….aku pengen mencari keturunan datuk derayan aku di solok…beliau adalah kakek dari ayahku…aku taucerita ini dari saudara kakek aku yg paling kecil sdh almh sblm lbran idul fitri 2016 di usia -+95 th..ceritanya datuk aku datang nya dari solok mengasingkan ke kab.kotabaru kalsel…dari ceritanya keluarga datuk aku sampai ada di kerajaan malaysia…disini aku ingin tegaskan tdk ada niat jahat apapunaku hanya pingin mencari keluarga dari datuk aku…

  142. Salam. Saya ingin mendalami dan mengetahui tentang silsilah kerajaan ini, karena konon katanya almarhum kakek saya adalah keturunan raja pagaruyung. Mohon maaf, saya ingin bertanya. Apakah pada zaman dahulu di Kerajaan Pagaruyung ada seorang putri raja yang setiap kali keluar istana pasti jalanan penuh dengan koin emas? Apabila ada, siapa nama putri itu? Dan apabila ada yang mengetahuinya, saya mohon bantuan untuk memberi komentar atau membalas post ini. Sebelumnya saya ucapkan terimakasih.

  143. Assalamualaikum semua keturunan Pagarruyung

    Masa saya kecil dulu nenek saya selalu bercerita berkaitan keturunanya adalah berasal dari Pagarruyung dan sebelah datuk saya dari Palembang mereka telah melarikan diri ke Tanah Melayu disebabkan peperangan. Salah seorang moyang saya telah melarikan diri ke Patani Thailand. Moyang saya yg lain menetap d Besut Terengganu. Hubungan silaturrahim antara saudara d Patani dengan saudara d Besut Terengganu masih akrab hingga sekarang.

    Moyang saya sebelah nenek saya dari Pagarruyung adalah saudagar Yaacob, pada masa dahulu dia selalu ulang alek berniaga dengan kapal dagangnya sehingga kapal dagang dia karam di perairan sungai Besut berhampiran dengan istana lama sultan Terengganu di Kampung Raja, Besut.

    Mengikut cerita nenek saya moyang-moyang saya menggunakan nama samaran, nama sebenar yg bermula dgn tengku tidak digunakan sebab musuh-musuh d pagarruyng mencari semua keturunan moyang-moyang saya untuk dibunuh.

    Bila saya membaca komen-komen di atas rupa-rupanya terlalu ramai keturunan Pagarruyung yang boleh dikatakan berada di semua negeri di Malaysia.

    Pantang larang keluarga saya tak boleh makan ikan kacang, rebung, pisang raja udang dan ada lagi yang saya dah lupa.

    Untuk makluman keturunan Pagarruyung umur saya sekarang adalah 57 tahun, cerita yang saya dengar masa umur saya dlm lingkungan 6 tahun dan di ceritakan lagi semasa umur saya 17 tahun dengan mencatitkan semua nama-nama kerabat d Pagarruyung. Tapi malangnya catitan tu telah hilang dalam simpanan saya.

    • Umikalsom S. Maarof

      Tok ayah saya pun Dari pagar ruyung..
      Tapi saya tk tau nk mula Dari Mana untk mencari.salasilah kami..

  144. Assalamualaikum, Sy Haji Mohd Razali B Zakaria berasal dari Kg. Penajis Rembau N.Sembilan. Menurut ibu saudara saya Khalsum binti Muda Rashid datuk saya Muda Rashid bin Mohd Noor adalah cicit kepada Sultan Abdul Jalil atau Raja Kecil Pagar Ruyung (ayah kepada Raja Melewar). Semasa Raja Melewar datang ke Rembau bersama seorang adik perempuan. Raja Melewar berkahwin dengan Cik Sani manakala adiknya yang perempuan berkahwin dengan orang biasa di Astana Raja. dan Adiknya itulah moyang saya kira2 keturunan ke-6 dari Raja Kechil. Malangnya saya tidak dapat mencari nama sebenar moyang saya tsb (adik perempuan Raja Melewar) kerana diafhamkan beliau bernikah dengan orang kebanyakan. alhamdulilah suratan Allah swt saya berkahwin dengan anak keturunan Tuanku Tambusai yang melarikan diri ke Rasah. Saya ingin benar mengetahui silsilah keturunan saya. Jika ada sesiapa sudi membantu bolehlah whatsapp ke +60195248805 Hj Razalie. Semoga kita semua dapat dipertemukan dalam satu keluarga yang besar. Kirim salam dengan keturunan Tengku Alam di Raub dan Megat Terawis di Perak serta Megat Seri Rama di Johor. Datuk saya pernah didatangi saudara dari Johor. namun entah kenapa datuk saya menyembunyikan namanya walhal sepupunya memanggil beliau dengan nama Engku dan sering ke Seri Menanti bersama Undang Ipap Undang Rembau. sekian, semoga bertemu kembali wassalam..

    Hj Razalie cucu Engku Muda Rashid bin Mohd Noor

  145. Assalamualaikum, izinkan saya bertanya dan mohon dijawab apakah ada dalam silsilah pagaruyung, Syech Aminullah (Sutan Makhdum Sakti) yang berasal dari Sumaniak kerajaan Pagaruyung, bolehkah saya tahu silsilahnya dari pagaruyung. Wassalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh.
    Kontak saya:
    WA 085208120871

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *